E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #4509  door Frank87
 
Ik ben van een 2e swap een groot voorstander van omdat ATF een detergens is.

Bovendien heb je nu misschien iets meer dan de helft van de totale hoeveelheid olie gewisseld. Een groot deel blijft in het inwendige en in de koppelomvormer.

Bij de tweede keer gebeurt het volgende:
- Losgeweekt vuil door olie van de eerste swap wordt nu verwijderd
- Het volgelopen filter (met dat losgeweekte vuil) wordt vervangen voor een nieuwe
- Je hebt in totaal ca. 75% olie vervangen na de 2e keer

Heb je de auto achter ook verhoogd zodat deze schuin naar voren staat? Hoe meer olie er in, hoe beter. Overvullen kan bijna niet bij deze automaten.
 #4511  door ceke1985
 
@Frank: ik heb het volledig gedaan zoals hier beschreven op het forum. Ging heel vlot!

Na 5000 km dus nog eens een oliewissel dan? Of vroeger?

Er kwam een dikke 4,5 liter uit. En er ging mits vervangen van het filter bijna 6 liter in. Dus lijkt me goed :)

Greetz

Cédric
 #4512  door Frank87
 
Ik denk dat 1.000 kilometer prima is. Dan is er al zoveel doorgepompt, dan moet het goed wezen qua reiniging.

Als je van 4,5 naar 6 ging, prima. Zoiets had ik ook.
 #4513  door ceke1985
 
1000 km haal ik niet. Dat is te kort bij en het is superdruk. Ik had het voorogen het uit te voeren na 5000km. Erg? Anders probeer ik het na 2500 km uit te voeren?

Ce
 #4514  door Frank87
 
5.000 kan ook prima. Tenzij je ineens klachten krijgt die duiden op een verstopt filter. Dit zal wel meevallen.
 #4608  door ceke1985
 
Vandaag op bezoek geweest bij goede vrienden van me ( KCPerformance in Nederland) voor het aanpassen van mijn EPROM, afsluiten EGR, resetten olieservice en uitlaat. Zaakvoerder is zeer ervaren autotechnoloog ( ook ouder stuff zoals onze wagens).
Het verliep niet van een leien dakje.

Een kort relaas:

EPROM: de chip uit de BOSH dieselaansturingmodule gehaald ter aanpassing. We kregen gewoon geen toegang tot de chip ondanks alle apparatuur voorhanden. Standaard software gedownload op een een lege EPROM en aangepast. Eerste testrun was goed. Wagen had iets meer vermogen en iets vlotter aan de gas.
Echter niet spectaculair en ook niet naar de zin van mijn maat. Verder aangepast naar meer vermogen. Dan ging het mis, wagen rookte en draaide stationair veel te hoog ( 1500 toeren). Terug naar eerste setting dan maar. Maat gaat nu contact opnemen met bevriende ingenieur uit Ierland gespecialiseerd in deze oude software. T
Alle advies van jullie is welkom!!

EGR: koud kunstje, gewoon afkoppelen en vijsje in leiding. KLAAR.

Uitlaat; Ik heb de achterste einddemper verwijderd en vervangen door een rechte RVS buis. Ik vind het resultaat verbijsterend goed. Diepe zware grom die niet stoort bij rustige rijstijl. Kan ik iedereen aanraden!

Greetz

 #4609  door easy rider
 
Rijdt hij nu terug normaal dan? Anders heb ik nog wel een DDE voor je. Zal vanavond uitleggen wat er mis is gegaan. moet nu aan de bak
 #4625  door ceke1985
 
Dag Eric!

Ik heb nog getwijfeld je te bellen maar vond het wat onbeschoft je daarmee te moeten lastigvallen.
Wagen rijdt niet slecht maar het is niet naar mijn zin. Hij loopt zeer onrustig stationair. Kan het niet anders omschrijven dan... 'opgefokt en zenuwachtig'. De toerenteller schommelt niet erg maar de wagen loopt gewoon erg nerveus. Kan het moeilijk omschrijven.
Wanneer ik bv de gas van stationair tot 1500 a 2000 toeren laat gaan gaat dit zeer vlot en zonder schokken. Wanneer de gas dan terugvalt is het even heel onregelmatig.

Kheb vandaag maat gehoord en hij zei dat de hij de EPROm op punt zal kunnen zetten mits eerst de nodige infovergaring bij andere experts. Ging desnoods eens ten rade gaan bij 'endtuning' ook. Het rare was dat mijn EPROM niet uitleesbaar was. Kan het dat deze al beveiligd waren gezien ik één van de latere modellen heb? ( 07/1993).

Wat is er volgens jou aan de hand?

Een ander vb. Met de meest gesofisticeerde computers kregen we zelfs de olieinterval niet gereset. Allemaal heel vreemd.

greetz

 #4631  door easy rider
 
ceke1985 schreef:Dag Eric! Ik heb nog getwijfeld je te bellen maar vond het wat onbeschoft je daarmee te moeten lastigvallen...

Ik kan ook niet opnemen hè :mrgreen:
ceke1985 schreef:...Wanneer ik bv de gas van stationair tot 1500 a 2000 toeren laat gaan gaat dit zeer vlot en zonder schokken. Wanneer de gas dan terugvalt is het even heel onregelmatig...
Dan weet ik zeker dat de tuner aan de signalen van de injectiepomp naar DDE en terug heeft zitten rommelen.

Even een woord vooraf:
Als je een M51 gaat chippen moet je zorgen dat de "hardware" gezond is alvorens de "software" te gaan tweeken. Dus eerst de TDS aan INPA hangen en alle signalen van sensoren e.d. uitlezen, alles moet in orde zijn. Dan moet de injectiepomp en nokkenas op tijd gezet worden en vervolgens stellen we de pompkop af. Nu heb je een goede basis voor tuning. Wat er nu moet gebeuren is een nieuw kenveld programmeren en verder niets.

Ik heb het vermoeden dat jou tuner de signalen van injectiepomp(kop) naar DDE en terug heeft zitten programmeren en dat heeft het zelfde effect als het gebruik van een powerbox, iets wat je niet wil want dat kan voor grote motorschade zorgen.

Je zit nu met een ontregelde DDE die signalen van de injectiepomp verkeerd interpreteert en terug en dat is niet goed. Je zal de eerste niet zijn die ineens een gat in de zuiger heeft staan.

Je zal nu een standaard DDE moeten plaatsen, dan de hardware gezond maken en dan een chip in de DDE zetten met een ander kenveld.

Vraag eens aan je tuner of hij verzekerd is voor het verneuken van je DDE? ik denk dat ik het antwoord al weet. Als ik lees dat hij niet eens het service interval heeft weten te resetten dan kan je er vanuit gaan dat zijn kennis van met name de E34 op een niet zo een hoog niveau ligt.
 #4636  door Bart Jansema
 
Raar verhaal....... de service interval resetten is bij een e34 zo simpel dat het zelfs met een ijzerdraadje kan door 2 pins door te verbinde . Ik twijfel aan je vrienden Ceke. Pas idd maar op dat je niet een gat in je zuiger fikt.