E34Forum.nl

 #3531  door Gideon
 
Beste mensen,

Wat mij opviel aan mijn vorige E34 (525td) was dat deze heerlijk over de weg zoeft.
Geen trilling niets! Dat was voor mij een verademing omdat ik daarvoor 2 ton in een E30 had gereden met trilling!

Mijn huidige E34 (520i) heb ik al een jaar en trilt nog steeds.
Dat lossen we wel op dacht ik!

Het volgende is gebeurd:
- Nieuwe koppel/stabi stangen voor
- Uitlijnen
- Nieuwe banden
- Balanceren
- Nieuwe veren en schokbrekers achter (heeft er vast niets mee te maken)

Hij trilt al minder, eerst ook bij 110.
De trilling bij 70 is er alleen nog steeds...

Hij rijdt zo fijn afgezien van de snelheid rond 70.
Laat ik nu voornamelijk 70 rijden..


Iemand suggesties of ideeën waar dit vandaan kan komen?

:)
 #3532  door ivo
 
Komt de trilling van voor of vanaf de achterzijde?
Hoeveel km heeft ie gedraaid?
Hardyschijf nagekeken?
Tussenaslager nagekeken?
Wellicht velg een deuk, dat had ik laatst hoewel gewoon op 0 gebalanceerd
Is het ook toerental afhankelijk? Of alleen snelheids gerelateerd?
Hoe zijn de motorsteunen?
 #3535  door Jgpeggeman
 
Begin maar eens met je draagarm(rubbers) voorzijde te vervangen... Vervolgens kijken of je remschijven niet krom zijn, en als laatste je velgen opnieuw balanceren, en controleren op kromheid
 #3537  door Theo
 
70 is wel een rare snelheid qua trillingen, niet alledaags voor een E34.

Tussen de 80 en 100 zijn het vrijwel altijd de draagarmrubbers. Dat merk je dan tijden het rijden, maar ook tijdens het remmen als je flink remmend door die snelheid heen gaat. Dat heeft dan niks met onbalans maar met 'shimmy' te maken, het heen en weer klapperen van je voorwielen. Uitgelubberde draagarmrubbers zijn dan in 99 van de 100 gevallen de boosdoener en die zorgen er ook voor dat je remschijven versneld krom trekken. Laat je daarbij niet op het verkeerde been zetten door hoe de rubbers eruit zien, je ziet er vaak helemaal niks aan.

Maar goed, dit gaat over een snelheid van 70 en dan denk ik meer in de richting van een tussenlager of een hardyschijf, zoals Ivo ook al aangeeft. Als het een bandenkwestie is, dan komt dat ook vaak pas boven de 100 km/u aan het licht, op lage snelheid speelt dat allemaal niet zo.

Ik zou je uitlaat en hitteschilden eens weghalen en je tussenlager en hardyschijf inspecteren. Als je je cardanas vlak voor je tussenlager pakt en hem wat op en neer beweegt, dan voel je wel of het rubber zijn beste tijd heeft gehad, hij mag niet teveel kunnen bewegen. Hardyschijf is gewoon goed te zien, als die verrot is dan ziet hij er gewoon niet uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #3538  door Theo
 
By the way...

Een kapotte hardy en een versleten tussenlager zijn ook oorzaak en gevolg. Als de één kapot is, slaat hij de ander ook verrot.

Waar ik ook nog aan zit te denken: check of je cardanas wel goed in elkaar zit geschoven. De kruiskoppelingen moeten allebei in dezelfde stand kunnen 'knieken'. Als die niet in lijn staan is het effect van de kruiskoppelingen weg en krijg je ook rare trillingen. De kans dat dit zo is is klein, maar als je aan het inspecteren bent, pak dat dan even mee, je ziet het in één oogopslag.
 #3628  door Gideon
 
Moeilijk te zeggen of het van voor of achter komt maar als ik er zo over nadenk.. is het wellicht wel het midden.

Er staat nu nog net geen 2 ton op de klok. De draagarmrubbers zijn 30.000 km geleden vervangen met alle stangetjes die daar zitten. Niet het origineel alleen. We hebben tijdens het balanceren gekeken naar de velgen en van wat we konden zien zijn die helemaal recht. Ik kreeg wel een opmerking een aantal maanden terug van een bmw dealer dat er een klein scheurtje zat in een van de draagarmrubbers.

Het is niet toerental afhankelijk, echt snelheid. Het begint bij iets minder dan 70 en eindigt bij +/- 80.

Binnenkort gaat die op de brug voor de schokbrekers voor. Dan ga ik meteen even kijken hoe het is met de tussenaslager en de hardyschijf.
Motorsteunen heb ik nog helemaal niet naar gekeken.


Bij mijn E30 heb ik alles wat in de posts worden genoemd vervangen, daar heb ik het trilprobleem nooit kunnen oplossen.
Ach! Dat is een andere auto :)
 #3629  door Theo
 
Gideon schreef: Ik kreeg wel een opmerking een aantal maanden terug van een bmw dealer dat er een klein scheurtje zat in een van de draagarmrubbers.
Oei...

Het kan wel hoor met die draagarmrubbers. Als ze 30.000 km oud zijn en de vorige keer wellicht verkeerd gemonteerd zijn (met de wielen niet op de grond vastgezet). Dan is het toch echt een serieuze optie.
 #3630  door Frank87
 
Wat de rest al zegt beaam ik. Trillingen zit 'm altijd in draag- en reactiearmen. Je ziet het vaak nog niet aan de rubbers maar dat zijn ze. Wat ook vaak vergeten wordt is de naaf goed voorbewerken en de velgzijde goed opschuren. Je hebt dan 2 gladde vlakken die goed op elkaar aansluiten. Als je naaf vuil is en er vuil op de velg zit, kan ook dat voor trillingen zorgen.

Bij mijn huidige E34 was niet aan de draagarmrubbers te zien dat er iets mis mee was. Toch heb ik de armen en stabilisators vervangen. En ja, alles was weg!

Je kunt:
OEM BMW nemen
Lemforder
TRW

De rest is troep. Gewoon van af blijven of over 10.000 weer willen vervangen.
 #3638  door Gideon
 
Lemforder heb ik nog niet eerder van gehoord. TRW natuurlijk wel.
En Meyle is dat wat? Bij mijn E30 is het altijd een bij elkaar geraapt zootje geweest van merken.
Heb nu reactie/koppel stangen voor van Febi Biltein. Is dat ook shit?

Ik lees hier en daar veel over bepaalde stangen die vervangen worden. Op marktplaats zie ik wel eens sets voorbij komen met 12 stangen ofzo. Zou dat wat zijn? Daar betaal je dan ongeveer 150 euro voor. Als je de onderdelen los wil kopen betaal je hetzelfde maar dan alleen voor 2 draagarmen. Heeft iemand hier ervaring mee?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7