E34Forum.nl

 #4200  door ivo
 
Meyle is wel troep. Ze hebben gewoon dikke marketing gedaan de afgelopen jaren en iedereen laten geloven dat het 't beste is, net als Apple en consorten om maar eens een voorbeeld te noemen :D
Ik zou Meyle laten liggen waar die hoort, in het schap van lokale onderdelentoko.
Maar al met al is het ook wat je ervan verwacht, heb je geen verwachtingen van een product dan kan het ook niet slecht uitpakken ;)

Ik rij behoorlijk wat per jaar en heb geen zin om binnen een jaar de boel weer te vervangen...
Mijn draagarmen hielden het wel 2 ton uit, de draagarmen onder mijn E39 zijn inmiddels ook al 2,5 ton oud en nog goed.
Onder mijn vorige E39 zaten bij +3 ton ook nog de originele. Wel in beide gevallen erbij vermelden dat ik nooit met (hele) grote velgen rijdt. Dan ben je sowieso wat vriendelijker voor de ophanging.

Ik heb destijds een keer een stukje geschreven over Meyle.
Meyle en Meyle HD, wie kent het allemaal niet!
Als we de reclame mogen geloven dan zijn alle OEM componenten ruk en is Meyle het allerbeste wat er op deze aarde te vinden is.
Als je dan ook nog deze gasten ziet op hun youtube filmpjes met hun blije hoofd en hoe ze heel sim de producten aanprijzen, nou wat let je dan om Meyle HD te kopen en te monteren op bijvoorbeeld je BMW :)

http://www.youtube.com/watch?v=y8wpr9CUmrU" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=i5wAV9tADqE" onclick="window.open(this.href);return false;


Gisteren een soort van pre-APK keuring gedaan bij mijn E34 omdat ik wat last had van (kleine) trillingen en soms een vaag gevoel in de vooras. Dus auto de brug op en samen bekijken met een monteur werkzaam bij een BMW dealer in den lande.
Blijken zowel de bovenste als de onderste draagarmen kapot te zijn.... Kapot in de zin van gescheurd rubber van de bovenste draagarmen L+R, hoesje fusee links kapot en beide onderste kogels hadden zoveel speling dat een deinend schip op de Indische Oceaan met windkracht 9 nog een betere ligging heeft...
Nu wil het geval dat het geen Lemförder armen zijn, de vorige zaten er immers iets meer dan 200k km op voordat ze versleten waren, maar dus de oh zo door velen geroemde Meyle HD dingen. Destijds had ik die dingen nog liggen omdat iemand deze set wel aanbetaald had maar zich nooit meer gemeld had. Dus in al mijn wijsheid dacht ik slim te zijn en heb dus Meyle gemonteerd. Had ik beter niet kunnen doen.... Hierbij merk ik op dat deze Meyle dingen er 45k km op hebben zitten en mijn auto niet 80-20mm verlaagd is of is voorzien van 19inch Tiefbett velgen met onmogelijke bandenmaten. Dus je zou zeggen, moet geen probleem zijn hè.
De slingersteunen, eveneens Meyle had ik na 10k al vervangen omdat die er vrolijk op los klopte bij klinkerweggetjes of vergelijkbare wegen. Nu zijn dus ook die draagarmen aan de beurt.

Heb al veel mensen gezien en gesproken waarbij na korte tijd problemen optraden met die Meyle dingen. Zeker op de diverse Duitse (BMW) fora zijn de kritieken ook niet mals.
Het “probleem”, ja tussen haakjes gezet, is dat velen met hun BMW wel zeggen dat ze veel rijden maar stiekem dat dus toch niet doen met die jaarkilometrages van zo’n 10-15k km/jaar én daar volstaat een setje van Meyle wel. Stel dat die set het zo’n 50k km volhoudt en dan aan vervanging toe is, geen probleem voor die personen omdat de meeste mensen voor die tijd de auto al verkocht hebben. En in die gevallen “is Meyle HD echt geweldig spul!”. Ja ok, ik geef toe het is een beetje generaliserend maar het gaat wel zo in de meeste gevallen.
En als je gaat rekenen zijn die Meyle dingen gewoon duur!
Voorbeeld:
Ik rij zo’n 50dkm/jaar. Oftewel deze set heeft het slechts 11 maanden volgehouden. Kostprijs van die dingen is zo’n 65-70% van een Lemförder setje die minstens het viervoudige aantal km’s kan verwerken.
Dat betekent dus na 1 jaar wederom de vooras vernieuwen, kost weer aardig wat tijd en moeite, en daarnaast moet je dus wederom een nieuwe set kopen. Dan is het in mijn ogen gewoon weggegooid geld van die Meyle onderdelen.
Nu ben ik geen technisch iemand met een opleiding in die richting of iets dergelijks, maar mijn conclusie kan dan niet anders zijn dan: goedkoop = duurkoop, imitatie = irritatie en bovenal Meyle is ruk!
Wat slimme marketing allemaal al niet kan doen. Engineered in Germany maar Fabricated in Malaysia, Vietnam en dat soort landen van slechte alu of staal met nog mindere kwaliteit rubbers!

Meningen en ervaringen zijn welkom…..
Voor mij nooit meer anders dan Lemförder.

Afbeelding
 #4209  door xatox
 
Bedankt voor jou praktijk ervaring te delen.
Weet nu wel zeker dat ik de MeyleHD niet onder mijn E34 wil.
Is het overigens aan te bevelen om zo een hele Lemförder kit te steken?
Want de stangen op zich lijken me niet te slijten enkel de rubbers.
Zijn er bepaalde rubbers die een goede aanbeveling verdienen zoals die van powerflex bijvoorbeeld?
Dan kan ik deze op bepaalde onderdelen zelf plaatsen.
Zo om de gehele revisie van het onderstel, toch een gezonde balans van de uit te geven euros te kunnen geven.
 #4210  door Frank87
 
Je moet voor jezelf bepalen:
- Welke delen ga ik vervangen?
- Hoeveel kilometer per jaar rij ik?
- Hoe lang wil ik de E34 nog rijden?
- Wat mag het totaal incl. of excl. arbeid kosten?

Pas dan is een goede analyse van de mogelijkheden mogelijk.
 #4211  door xatox
 
Wel dat is vrij simpel:
- Ik wil het onderstel in top conditie brengen.
- Rijd ongeveer 17.000km per jaar.
- Heb een sportieve rijstijl.
- Ga er van uit dat ik de wagen nooit meer wegdoe.
- Ik de-/monteer alles zelf.
Dus m.a.w. wil ik geen toegeving doen qua onderdelen.
Maar vind het zinloos om hele onderdelen te vervangen,
als enkel de rubbers het slijtage onderdeel blijkt te zijn.
 #4223  door Frank87
 
Aan de ene kant van de arm zit het rubber. Dat is te persen dus als je aftermarket rubbers van Powerflex o.i.d. koopt, zit je goed.

Echter, de conische verbinding aan de andere kant kan door de jaren heen ook uitwonen. Om de conus heen zit iets van vet / siliconen en dat is bij aanschaf lekker stug. Haal je een oude arm er af en beweeg je met de conus, merk je dat het helemaal is uitgewoond en ook niet meer stug is. Ik heb een keer een arm in mijn handen gehad waarbij het gewoon met een pinkje bewogen kon worden en je hoorde * krak krak krak * van slijtage.

Op basis van jouw eisen (je hebt geen budget aangegeven) zou ik het onderstel in 3 stappen aanpakken:

1: Voorasophanging +\- 430 Euro Materiaal
2x Stabilisatorrubber Powerflex
2x Stabilisatorstang Lemforder / TRW
2x Draagarm (links en rechts) zonder rubber nieuw aanschaffen. Hierin Powerflex persen
2x Onderste draagarm (links en rechts) zonder rubber nieuw aanschaffen. Hierin Powerflex persen

2: Achterasophanging: +\- 300 Euro Materiaal
2x Stabilisatorrubber Powerflex
2x Stabilisatorstang Lemforder / TRW
2x Hulppitmanarm Lemforder / TRW
?x Dragende rubbers van grote dragende delen Powerflex

3: Stuurinrichting: +\- 250 Euro
2x Spoorstang met uiteinde Lemforder / TRW
1x Centrale stuurstang Lemforder / TRW
1x Hulpstuurarm bijrijderszijde
1x Mini-hardyschijf stuuras
1x Moer 32 kalibreren
1x Uitlijnen

Indien het een perfecte sportbak moet worden:

4: Veren en dempers - +\- 600-800 Euro materiaal
2x Schokdemper vooras
2x Veer vooras
2x Lager vooras
2x Accessoires vooras
2x Schokdemper achteras
2x Veer achteras
2x Accessoires vooras
2x Lager achteras

Stap 1 t/m 3 geven je de af-fabriek "feel" terug die de E34 had moeten hebben. Door de strongflex is dit meer richting het sportieve. Met stap 4 erbij heb je de mogelijkheid je veren en dempers precies zo te kopen om definitief een bochtensnijder te hebben of juist een comfortabele cruiser. Tevens is dan ook echt je complete onderstel af.

Het is wel belangrijk dat je voor alle onderdelen bepaalt of ze al echt aan vervanging toe zijn. Vaak komen er mensen op een forum "Ik heb trillingen" terwijl de auto niet goed is uitgelijnd / banden verkeerd afslijten / naven en velgen niet goed op elkaar aansluiten door aangebrande rommel. De bovenstaande lijst is voor iemand die ver wil gaan en de $$$$ ook wil gaan besteden. Van die prijzen in totaal gaat je auto mogelijk over de kop. Los van arbeid als je het zelf niet kunt doen. Ook is het van belang dat je stuurhuis zo goed als spelingsvrij zijn. Hoe strak je auto ook is, als je stuurhuis vol speling zit, ga je er in de praktijk niets van merken door slap gestuur.

Misschien moet je eens in de E34 van een forumlid rijden en een forumlid in jouw E34 laten rijden om te kijken wat de verschillen zijn. Zelf heb ik een 530i V8 met een M-techniek onderstel waarvan ik het hele onderstel (excl. veren en dempers) heb vervangen voor OEM (Lemforder). JerunK van dit forum reed er vorige week in en was er erg over te spreken. Misschien merk je dan of je dat al lekker genoeg vindt. De auto van JerunK was een touring zonder M-techniek. Ik reed daarin en dat voelde heel anders. Zijn onderstel (ex. veren en dempers) is prima want de auto trilt niet maar in bochten kan het niet zo hard als de E34 van mij.

Het lastige is dat ik niet goed weet hoe je auto nu is qua trillingen en slijtage aan het onderstel dus ik durf je ook niets echt aan te raden. Het bovenstaande is gewoon "alles" vervangen.
Laatst gewijzigd door Frank87 op 12 dec 2014, 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.
 #4236  door xatox
 
Kijk dit zijn nog eens antwoorden om 'U' tegen te zeggen.
Dank hiervoor!!
Ik ben enkele weken geleden de wagen gaan halen in het noorden van Duitsland.
Op de terugreis van 6 uren merkte ik enorm veel speling in het stuur.
Ook lijkt de wagen zijn eigen weg te zoeken op de baan.
Denk dat dit dan ook 100% valt te wijten aan versleten rubbers gezien het erger werd naarmate ik dichter bij huis kwam (koude rubbers= minder speling).
Ga volgende week de wagen grondig nagaan, maar ik verwacht wel wat slijtage te vinden, de wagen heeft 175.000km
Als je enkel de onderdelen gaat vervangen stuk per stuk ga je dikwijls extra belasting opwekken bij de al vervangen onderdelen, als je dit dus spreid over een aantal jaren word het een straatje zonder einde.
Ben dus van de mening alles meteen te vervangen.
Met jou uitleg hierover en een goede inspectie van de bodem ga ik dus al enorm ver komen.
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.
 #4238  door easy rider
 
xatox schreef:...Op de terugreis van 6 uren merkte ik enorm veel speling in het stuur...
9 van de 10 keer komt dat uit het stuurhuis. Die kan je bijstellen door het inbusboutje bovenop het stuurhuis iets aan te draaien maar pas op, als je het boutje te ver indraaid komen de wielen niet vanzelf meer terug als je uit de bocht komt. Het spreekt voor zich dat er geen speling moet zitten op fusee kogels en dat de rubeers goed zijn.

Maar goed. Wel even een pittige discussie hier die veel laat zien over de ervaring van de diverse merken bij E34 rijders. Ik vind het geweldig want met name de nieuwe leden hebben hier heel veel aan.
 #4240  door Frank87
 
xatox schreef:Kijk dit zijn nog eens antwoorden om 'U' tegen te zeggen.
Dank hiervoor!!
Ik ben enkele weken geleden de wagen gaan halen in het noorden van Duitsland.
Ik weet niet precies waar je woont maar als je redelijk bij me in de buurt woont, wil ik best de zaak samen met je nalopen.

Als de auto echt maar 175.000 gelopen heeft (dus geen km. fraude) dan denk ik dat je al een heel eind komt met het bijstellen van moer 32. Speling op het stuur kan eigenlijk niet bij slechts 175.000 kilometer. De stappen die ik daar aangaf zijn goed om zo te volgen:
- Vooras dragend
- Achteras dragend
- Vooras sturend
- Voor & Achter vering & demping

Je hoeft dan nooit meer los te halen dan echt nodig was.
 #4241  door xatox
 
Nu ben ik wel even in de war met die afstelling van het stuurhuis..
Die imbus waar jij het over hebt easy rider, die zit op het stuurhuis zelf.
Daarmee trek je de pignion meer tegen de tanden aan?
Frank87 praat over een grote moer op de stuurkolom.
Maar daar trek je die rubber strakker mee wat mij dan ook maar een tijdelijke oplossing lijkt.
Welke is nu de juiste manier of is het de combinatie van beide?


Heb overigens de volledige onderhoud historiek van de wagen,
Daarom geloof de km stand van 175k wel.
Zelf ben ik van limburg (noorden van Belgie).
Weet niet als dat ver van jou is Frank87?
 #4242  door Frank87
 
Limburg Belgie is even uit de buurt. Dat dan weer wel.

M.b.t. sturen, het volgende:
- Op het stuurhuis zit inderdaad een stelmoer. Hier zou ik nog even vanaf blijven tot je alle andere delen hebt vervangen. Als dan de speling weg is, is het opgelost.
- Als je de plastic kappen boven de pedalen verwijderd, zie je de as van het stuur verdwijnen in een andere as. Dit kan ook schuiven (stuurverstelling). Daar zit een grote zeskant moer 32 op. Deze kan losser gaan zitten. Ook dit veroorzaakt een zwabberig sturen. Draai deze lekker vast maar wel dusdanig los, dat je stuurverstelling nog werkt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7