E34Forum.nl

 #4269  door Theo
 
Frank87 schreef:
1: Voorasophanging +\- 430 Euro Materiaal
2x Stabilisatorrubber Strongflex
2x Stabilisatorstang Lemforder / TRW
2x Draagarm (links en rechts) zonder rubber nieuw aanschaffen. Hierin Strongflex persen
2x Onderste draagarm (links en rechts) zonder rubber nieuw aanschaffen. Hierin Strongflex persen
Zoals Easy Rider al schreef was het even een aangename pittige discussie wat betreft 'goed-beter-best', waarbij de tekst van Ivo mij even deed duizelen en ik even pas op de plaats maakte met mijn beweringen. Maar mijn klomp brak zojuist en ik ben weer volledig op oorlogspad :mrgreen:

Frank87, hoe kun je nou ineens zo stellig zijn in de aanbeveling van Strongflex. Gernant is dat spul 'at this moment' aan het testen en er is nog totaal geen peil op te trekken of Strongflex 5000, 10.000, 50.000 of 200.000 kilometer mee zal gaan.

:?
 #4270  door Frank87
 
Je hebt gelijk Theo, ik denk dat ik in de war ben met strongflex / powerflex. Powerflex is iets anders. Dat is een club die polyurethaan gebruikt en wat vooral in de racerij wordt gebruikt.

Een kennis van me heeft dit in zijn E36 circuitauto, daar ken ik het van. Ik pas het even aan
 #4272  door Theo
 
En vergeet daarbij niet dat er veel mensen niet zitten te wachten op het verminderde comfort wat polyurethaan geeft. Kleine dribbels in het wegdek worden een stuk pittiger met 'volle rubbers'.

Wat ik wel weer een extra interessant gegeven vind is dat originele draagarmrubbers van een E32 750i en E31 850i met een ander nummer in de ETK staan dan de huis tuin en keuken E34 rubbers. Ik heb al ergens op het 'world wide web' gelezen dat die dingen perfect passen op een E34 en ook een serieuze upgrade voor je ophanging zouden kunnen zijn. Ook de moeite van het uitvogelen waard lijkt me.

Het stikt weer eens van de wegen naar Rome.
 #4275  door Frank87
 
Die armen zijn ook anders gelagerd. Die hebben een sferisch lager. Daarom zal het onderdeelnummer anders zijn. Wat dit voor rij-ervaring betekent, durf ik niet te zeggen.

Afbeelding

Hier een vergelijk. Bij ons is het rubber met een blokje er in i.p.v. sferische lagering.

Verder is het inderdaad zo dat xatox moet besluiten welke kant hij op gaat.

"Gewoon goed" = Lemforder of TRW met geen andere rubbers er in als je het mij vraagt.

"Keihard / Sportief" = Hardste graad polyurethaan die er is met goede veren / dempers
 #4276  door xatox
 
Die bussen van een 750i worden dikwijls in die van een E34 geperst, zouden steviger zijn en langer mee gaan.
Ik wil een net iets sportiever onderstel als OEM, denk dat met veren+dempers veel te bereiken valt.
Die polyurethaan bussen gaan veel te veel comfort wegnemen in mijn ogen.
Ben daarom opzoek naar "goede" kwaliteit (vervang) rubbers.
Powerflex maakt deze ook voor straat gebruik, maar deze zijn niet zwart = problemen op de keuring in België :roll:
Bij die armen ben ik van de mening best Lemforder te nemen omwille van de niet te vervangen fusee, daarna even 'opwaarderen' met het 750i rubber.
Al de rest ga ik eens uitzoeken als het werkelijk nodig is om het gehele onderdeel te vervangen, of als ik enkel de rubbers kan vervangen (weliswaar door een kwaliteit onderdeel).
Dit laatste geeft mijn voorkeur om de kost te drukken, maar ook de controle over de keuze van type en robuustheid te bepalen.
 #4277  door Frank87
 
Als je de sportiviteit met veren en dempers gaat realiseren, zou ik gewoon een complete Lemforder arm nemen incl. rubber. Dit gaat gewoon 200.000 mee bij correcte montage. Stel jezelf eens de vraag hoe lang het duurt voordat je 200.000 hebt gereden. Ik weet ook niet of Lemforder zonder rubber te bestellen is. Je koopt dan dus 2 rubbers. Het Lemforder rubber wat je er uit gaat persen en het rubber wat je er vervolgens in gaat persen. Dat is wel wat overkill als het niet echt voor de sportiviteit gaat.
 #4278  door ivo
 
Die E31 rubbers passen gewoon, er zijn E34.de forumleden die de upgrade hebben gedaan in het verleden.
Powerflex vind ik voor een dagelijkse auto te hard/stug. Met een goed setje nieuwe armen/rubbers etc. kun je weer er lekker tegenaan.

Lemförder levert ook gewoon de rubbers los voor de armen.
De diverse nummers kun je hier nakijken. Als voorbeeld een E34 525i met M50 blok, maar zijn hetzelfde voor de andere modellen.

https://webcat.zf.com/index.asp?PKW=1&K ... e_info.asp" onclick="window.open(this.href);return false;


In de linkerkant van de pagina kun je weer terug naar het menu.
 #4285  door xatox
 
Handige site :D dank je!
 #4361  door Gideon
 
Kijk, dit is echt hele waardevolle info!

Was al gaan kijken dat TRW en lemforder kosten.
Heb alleen nog geen verkoopadres waar ik Lemforder kan krijgen zo snel.


Zo snel mogelijk maar is een aankoop doen en wat knaps onder de E34 zetten.
Wat er nu onder zit is goedkope rotzooi van de vorige eigenaar.
Onder mijn E30 heb ik de draagarmen en M3 HD rubbers ook van Meyle.
Na 2 jaar en 100.000 verder helemaal gaar. Deze hebben altijd getrild helaas... dat wel.
 #4363  door Frank87
 
Gideon,

combineer de volgende sites:
besteonderdelen (goed zoeken, chaotische webwinkel)
mister-auto
carpartsdirect.nl

Met die drie heb ik heel mijn onderkant "gelemfordert" ook bij de E39 van mijn broertje.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7