E34Forum.nl

 #8318  door Gideon
 
Nee helaas geen enkele verbetering. Wel apart.

Er zitten droogte scheuren in de hardyschijf. Hij is niet stuk maar hij is ook niet meer mooi. Tussenaslager hebben we niet naar gekeken. Diff rubber lijkt nog oke te zijn.

Ophanging van de automaat ziet er goed uit.

Ben ik btw echt de enige met dit probleem?
 #8319  door Frank87
 
Vroeg of laat gaan alle BMW's trillen. Dat is het teken dat je onderstel aan de beurt is. Meestal begint het bij 200.000. Als je dan merkonderdelen hebt, kan je er zo weer 150.000 mee rijden.

Het is lastig om te bepalen wat nu precies trilt. Ik pak meestal het hele onderstel in 1 keer. Dan ben je ook meten overal van af.

Heb je ook die twee hulpstuurarmen en stabilisatoren van de achteras gedaan?

Deze dus:
Afbeelding
 #8321  door easy rider
 
Is toevallig de cardanas een keer uit elkaar geweest? en dat ie dan verkeerd is terug gestoken?
 #8324  door Gideon
 
Ik heb voor het overgrote deel de onderhoudshistorie en daar kan ik niet in terugvinden dat de cardanas uit elkaar is geweest.
Aan de achteras heb ik nog niets vernieuwd...
 #8326  door Frank87
 
Hoe merk je de trilling precies. In het stuur of in de stoel? Die dogbones en stabilisatoren achter zijn nooit overbodige luxe bij een oude auto!
 #8330  door Gideon
 
De trilling is niet in het stuur, echt in de stoel midden/achter.
 #8331  door martijn76
 
Gideon schreef:Nee helaas geen enkele verbetering. Wel apart.

Er zitten droogte scheuren in de hardyschijf. Hij is niet stuk maar hij is ook niet meer mooi. Tussenaslager hebben we niet naar gekeken.
Dat maar eens doen dan, als het lager los hangt in het rubber dan voel je dat in de stoel.
 #8343  door Frank87
 
Gideon schreef:De trilling is niet in het stuur, echt in de stoel midden/achter.
Een trilling in de stoel komt bijna altijd van de cardan of de achteras. Als de droogtescheurtjes in de hardyschijf enkele millimeters zijn, zou ik dat nog laten voor wat het is. Pak eerst de dogbones en de stabilisatoren achter. Dat kan al een hoop schelen. Gebruik Lemforder of TRW. Qua onderdelen zou het rond de 100 euro uitkomen en monteren is een half uur.
 #8345  door Theo
 
Frank87 schreef: Pak eerst de dogbones en de stabilisatoren achter. Dat kan al een hoop schelen.
Ik zie eigenlijk de logica niet zo van het vervangen van 'vaste delen' om een trilling weg te werken.

Er draait ergens iets rond wat een trilling veroorzaakt, je moet het mijns inziens dus zoeken in draaiende delen zoals lager, hardyschijf, homokineten en kruiskoppelingen. Uiteraard zullen alle beetjes helpen, maar met het vervangen van de dogbones ga je het probleem echt niet tackelen.
 #8348  door Frank87
 
De stabilsiatoren geven constant krachten tussen links en rechts door. In een bocht is dat natuurlijk maximaal maar rechtuit rijden zorgt ook voor allerlei vibraties en invloeden. De stabilisatoren zullen dit wellicht niet fixen maar als de auto eenmaal omhoog staat, pak ze dan mee anders kom je vanzelf bij de APK / volgende beurt de stabilisatoren tegen. Ook kosten die stokjes bijna niks, 10,95 per stuk.

Die pitmanarmen (dogbones) daarentegen, bewegen en absorberen meer. Die zitten aan een bewegende arm die weer op de achterbrug zit. Als de pitmanarmen niet zouden bewegen, zouden ze ook geen rubber met zachte vulling nodig hebben. Deze kosten 41,95 per stuk.


Sterker nog, ik kocht mijn vorige E34 en huidige E34 met een trilling in de stoel. Bij beide de stabi's en pitmanarmen vervangen voor nieuwe Lemforders en die trilling in mijn rug / stoel was weg. Pak voor de grap eens zon oude pitmanarm en beweeg de boringen met je vingers. Je ziet dat ze kunnen bewegen. Hoe stugger, hoe beter = het absorbeert meer voordat het door gaat geven. Bij de 2 E34 waar ik ze heb meegepakt, waren de oude gescheurd en was de vulling er uit. Daar zat geen enkele stugheid / demping meer in dus dat moet gerammeld hebben.


Ik kan natuurlijhk op afstand niet beoordelen wat de trilling in deze auto is maar ik heb goede ervaringen met het vervangen van die delen. Zeker als een visuele diagnose geen duidelijke oorzaak aanwijst, moet je gaan afstrepen. Begin dan met de goedkoopste / makkelijk vervangbare delen.


De lijst die ik zou afgewerken:
- Pitmanarmen (dogbones) uitsluiten / vervangen (83 euro voor 2 stuks lemforder, makkelijk te vervangen)
- Stabilisatorstangen / Rubbers uitsluiten / vervangen (22 euro voor 2 stuks lemforder, makkelijk te vervangen)
- Hardy schijf uitsluiten / vervangen (70 euro maar best wat werk i.v.m. uitlaat / cardan verwijderen)
- Ophangrubbers differentieeldrager uitsluiten / vervangen (rubbers kosten niks, vervangen is wat werk i.v.m. achterbrug in balans houden en trekken)
- Tussenaslager uitsluiten / vervangen <- controleren met een glas omgekeerd op de middentunnel tijdens het rijden en luisteren naar "klop klop klop" geluiden = lagerschade (enkele tientjes maar best wat werk i.v.m. uitlaat / cardan verwijderen)
- Onbalans in de tussenas uitsluiten / vervangen (best wat werk, geen kostenindicatie voor)
- Koppeling op het diff uitsluiten / vervangen (nog nooit gehoord dat dit een probleemveroorzaker was)

Als je die stabi's en dogbones pakt van Lemforder bij besteonderdelen.nl, zit je op 106 euro ex verzendkosten. Rond de 100 zoals ik dacht.

Waar woon je eigenlijk? Wie weet in de buurt van een forummer die regelmatig sleutelt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7