De stabilsiatoren geven constant krachten tussen links en rechts door. In een bocht is dat natuurlijk maximaal maar rechtuit rijden zorgt ook voor allerlei vibraties en invloeden. De stabilisatoren zullen dit wellicht niet fixen maar als de auto eenmaal omhoog staat, pak ze dan mee anders kom je vanzelf bij de APK / volgende beurt de stabilisatoren tegen. Ook kosten die stokjes bijna niks, 10,95 per stuk.
Die pitmanarmen (dogbones) daarentegen, bewegen en absorberen meer. Die zitten aan een bewegende arm die weer op de achterbrug zit. Als de pitmanarmen niet zouden bewegen, zouden ze ook geen rubber met zachte vulling nodig hebben. Deze kosten 41,95 per stuk.
Sterker nog, ik kocht mijn vorige E34 en huidige E34 met een trilling in de stoel. Bij beide de stabi's en pitmanarmen vervangen voor nieuwe Lemforders en die trilling in mijn rug / stoel was weg. Pak voor de grap eens zon oude pitmanarm en beweeg de boringen met je vingers. Je ziet dat ze kunnen bewegen. Hoe stugger, hoe beter = het absorbeert meer voordat het door gaat geven. Bij de 2 E34 waar ik ze heb meegepakt, waren de oude gescheurd en was de vulling er uit. Daar zat geen enkele stugheid / demping meer in dus dat moet gerammeld hebben.
Ik kan natuurlijhk op afstand niet beoordelen wat de trilling in deze auto is maar ik heb goede ervaringen met het vervangen van die delen. Zeker als een visuele diagnose geen duidelijke oorzaak aanwijst, moet je gaan afstrepen. Begin dan met de goedkoopste / makkelijk vervangbare delen.
De lijst die ik zou afgewerken:
- Pitmanarmen (dogbones) uitsluiten / vervangen (83 euro voor 2 stuks lemforder, makkelijk te vervangen)
- Stabilisatorstangen / Rubbers uitsluiten / vervangen (22 euro voor 2 stuks lemforder, makkelijk te vervangen)
- Hardy schijf uitsluiten / vervangen (70 euro maar best wat werk i.v.m. uitlaat / cardan verwijderen)
- Ophangrubbers differentieeldrager uitsluiten / vervangen (rubbers kosten niks, vervangen is wat werk i.v.m. achterbrug in balans houden en trekken)
- Tussenaslager uitsluiten / vervangen <- controleren met een glas omgekeerd op de middentunnel tijdens het rijden en luisteren naar "klop klop klop" geluiden = lagerschade (enkele tientjes maar best wat werk i.v.m. uitlaat / cardan verwijderen)
- Onbalans in de tussenas uitsluiten / vervangen (best wat werk, geen kostenindicatie voor)
- Koppeling op het diff uitsluiten / vervangen (nog nooit gehoord dat dit een probleemveroorzaker was)
Als je die stabi's en dogbones pakt van Lemforder bij besteonderdelen.nl, zit je op 106 euro ex verzendkosten. Rond de 100 zoals ik dacht.
Waar woon je eigenlijk? Wie weet in de buurt van een forummer die regelmatig sleutelt.