Recent de auto voor de apk gebracht en meteen een vacuum rookgastest laten uitvoeren. De hoeveelheid rook die vrij kwam was zo groot dat nauwelijks vast te stellen was waar het lek precies zat. Veel meer als "vanonder het inlaat spruitstuk" werd ik niet wijzer. Nu wist ik dat al, dus weer de nodige pecunia's down the drain.
Dus de zaak vorig weekend maar weer 'ns los gehad. Ik had geen zin om het spruitstuk te verwijderen, dus alleen het luchtfilter verwijderd om bij de Leerlaufregler (LLR) te geraken. Het is niet ideaal, maar met goede verlichting, een lange schroevendraaier, een 6mm bit op een verlengstuk en wat geduld is het wel te doen.
Eerst de motor maar eens gestart om het effect te testen van heen en weer bewegen van de verschillende slangen en bij de eerste de beste slang was het al bingo, de vacuumslang vanaf de rubber balg naar de LLR bleek op de aansluiting bij de LLR zelf redelijk los te zitten. Een beetje bewegen leverde een hoop gesis op en meteen het onregelmatig lopen en willen afslaan van de motor.
Ik heb vervolgens de LLR gedemonteerd, de bewuste slang ook en vervolgens met het mondstuk van een gewone ballon de slang weer gemonteerd (tip van Frank87: nog bedankt!). Dus mondstuk van de ballon op de juiste lengte afgeknipt, over het aansluitstuk van de LLR geschoven en vervolgens met de nodige vaseline de slang op het aansluitstuk geschoven. Nu was met een slangklem de slang wel voldoende strak op de LLR te krijgen.
Alles weer terug op de auto gemonteerd en volgende ochtend zonder luchtfilter weer gestart en: mooi rustig lopen. Zou-ie dan toch eindelijk...?
Diverse keren de betreffende slang bewogen: geen gesis, geen haperingen in het toerental. Gelukt!
We zijn nu weer een weekje verder. De auto start goed, loopt echter stationair ca. 600rpm en staat bij het stoplicht weer gewoon te wisselen in toerental, ook als ik aan kom rijden en afrem. Afslaan doet de auto niet en op deellast en vollast reageert de auto goed en heb ik nooit het idee dat ik vermogen inlever, verbruik is echter wel wat aan de hoge kant.
Het kan nog beter, maar voor nu doe ik het er maar mee, ben het ook aardig zat aan het worden, ik wil gewoon rijden met die bak.
Mocht iemand de verlossende truc of "heb je daar al eens aan gedacht"-tip hebben, dan houd ik me uiteraard wel aanbevolen.