E34Forum.nl

 #5672  door easy rider
 
DDT525 schreef:...als je nu in deel last gaat rijden. kijk dan is even naar je bc wat het verbruik is...
Wel dan even de RS knop indrukken anders weet je nog niks.
 #5805  door JerunK
 
Verbruik testen met S/R-knop geeft natuurlijk mooi het actuele verbruik weer, maar zonder een referentieverbruik van toen de auto nog goed liep wordt het nog niets. Dan is de Verbr2-functie wel handig en die is bij mij de laatste 1,5 jaar geleidelijk gestegen van 9,6l/100km gemiddeld naar 10,3l/100km gemiddeld. Het gebruik en de soort ritten/afstanden die ik met de auto rij is in die periode nauwelijks gewijzigd.

Nieuwe ontwikkeling: gisteren met Frank87 klepdekselpakkingen en bougies vervangen. Vooral in de bougieschacht van cilinder 6 (bij schutbord) zat zeer veel olie, pakkingen waren volledig uitgehard. Aan de binnenzijde vanhet klepdeksel zat een dikke koek van verkoolde olieresten: de auto heeft in een vorig leven crappy onderhoud gehad. Nokkenasprofielen gelukkig mooi schoon en nauwelijks slijtage. Oliekoek zo goed en zo kwaad (avond, tijdsdruk, auto volgende dag weer nodig) verwijderd, bougiedoppen schoongemaakt en alles teruggeplaatst.
DSCN0800klein.jpg
DSCN0797klein.jpg
IMG_7077klein.jpg
IMG_7081klein.jpg
Omdat de auto was verzopen, niet wilde aanslaan (ook niet na een nachtje wachten) en ik de auto gewoon ook weer nodig had vanmorgen de Wegenwacht maar gebeld. Toen de auto eenmaal liep (eerst heel beroerd op vier of vijf potten, maar ging beter lopen en uiteindelijk ook netjes op zes cilinders), heb ik de vriendelijke heer van de Wegenwacht als professional ook even naar de oude bougies laten kijken: bougie 2 is duidelijk donkerder van kleur: te rijk mengsel en vermoeden van slecht werkende injector.

Resultaat van de sleutelarij: een auto die weer ietsje beter is geworden en beduidend minder snel wil afslaan bij het stoplicht en bij inparkeren e.d., maar nog altijd met een wat zagende stationairloop en van tijd tot tijd een accute terugval in toerental die dan weer herpakt (Leerlaufregler).

LMM wil ik nog uitsluiten en ik ga maar eens een busje injectorreiniger kopen, wordt dat allemaal niks, wordt het een gang naar een bedrijf dat injectoren kan testen. Goede ervaringen met bedrijven die dat doen zijn welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #5806  door Theo
 
Ik denk dat de motor niet verzopen was, maar dat die olie uit de bougieschachten in de cilinders is gelopen en dat moet eerst weggejorist worden voor hij weer fatsoenlijk loopt.

Zal eenmalig zijn denk.
 #5809  door ivo
 
Dat verwacht ik ook. Ik had destijds bij de V8 dat de schachten helemaal vol olie stonden tot bovenaan de bougie, startte ook moeilijk en toen die eenmaal aansloeg was het net een oude tweetakt Trabant en stond de straat blauw van de oliedampen en rook omdat ie eerst alles moest verbranden :D
 #6628  door JerunK
 
Recent de auto voor de apk gebracht en meteen een vacuum rookgastest laten uitvoeren. De hoeveelheid rook die vrij kwam was zo groot dat nauwelijks vast te stellen was waar het lek precies zat. Veel meer als "vanonder het inlaat spruitstuk" werd ik niet wijzer. Nu wist ik dat al, dus weer de nodige pecunia's down the drain. :cry:
Dus de zaak vorig weekend maar weer 'ns los gehad. Ik had geen zin om het spruitstuk te verwijderen, dus alleen het luchtfilter verwijderd om bij de Leerlaufregler (LLR) te geraken. Het is niet ideaal, maar met goede verlichting, een lange schroevendraaier, een 6mm bit op een verlengstuk en wat geduld is het wel te doen.
Eerst de motor maar eens gestart om het effect te testen van heen en weer bewegen van de verschillende slangen en bij de eerste de beste slang was het al bingo, de vacuumslang vanaf de rubber balg naar de LLR bleek op de aansluiting bij de LLR zelf redelijk los te zitten. Een beetje bewegen leverde een hoop gesis op en meteen het onregelmatig lopen en willen afslaan van de motor.

Ik heb vervolgens de LLR gedemonteerd, de bewuste slang ook en vervolgens met het mondstuk van een gewone ballon de slang weer gemonteerd (tip van Frank87: nog bedankt!). Dus mondstuk van de ballon op de juiste lengte afgeknipt, over het aansluitstuk van de LLR geschoven en vervolgens met de nodige vaseline de slang op het aansluitstuk geschoven. Nu was met een slangklem de slang wel voldoende strak op de LLR te krijgen.
Alles weer terug op de auto gemonteerd en volgende ochtend zonder luchtfilter weer gestart en: mooi rustig lopen. Zou-ie dan toch eindelijk...?
Diverse keren de betreffende slang bewogen: geen gesis, geen haperingen in het toerental. Gelukt!

We zijn nu weer een weekje verder. De auto start goed, loopt echter stationair ca. 600rpm en staat bij het stoplicht weer gewoon te wisselen in toerental, ook als ik aan kom rijden en afrem. Afslaan doet de auto niet en op deellast en vollast reageert de auto goed en heb ik nooit het idee dat ik vermogen inlever, verbruik is echter wel wat aan de hoge kant.

Het kan nog beter, maar voor nu doe ik het er maar mee, ben het ook aardig zat aan het worden, ik wil gewoon rijden met die bak.
Mocht iemand de verlossende truc of "heb je daar al eens aan gedacht"-tip hebben, dan houd ik me uiteraard wel aanbevolen.
 #6631  door Theo
 
Ik ben zelf ook al maanden doende met het stationair toerental en iedere keer denk ik dat ik er ben, maar valt het toch weer tegen.

Die van mij loopt in principe ook 600 toeren stationair (net effe te laag dus) maar na een langere rit loopt hij ineens bijna 1000 toeren en gaat pas weer omlaag als de motor afgekoeld is of weer opnieuw wordt gestart. Vorige week heb ik weer eens een slangetje vernieuwd waar een minibreukje in zat, maar weer niet met het gewenste resultaat.

Stappenmotor, lambdasensor, alle slangen vervangen en gasklephuis brandschoon gemaakt. Ik zit nu nog te denken aan de temperatuursensor, die blauwe dus.

Lastig probleem.
 #6645  door DDT525
 
Theo, ben jij al wat verder met het probleem?
Mijne doet het soms.
Echter verdenk ik de sensor van het gasklephuis hiervan, die minder word.
Groetjes ;)
 #6648  door JerunK
 
Ik denk zelf dat het vacuumsysteem nog steeds niet 100% dicht is, mede omdat ik vermoed dat een defecte sensor een melding zal opleveren via de OBD. Aangezien nog een keer bij onze vriendelijke vrienden bij BMW langsgaan voor een hernieuwde rookgas-vacuumtest weer een gepeperde rekening gaat opleveren, denk ik dat het slimmer is om voor een fractie van die kosten een DIY vacuumtestset aan te schaffen. Ik zag er op Marktplaats een paar staan:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... 8c23hSmvdg

Voor het overzicht nog even alle sinds juni 2014 doorgevoerde acties/verbeteringen aan mijn auto t.b.v. de stationairloop op een rij:
- vacuumslangen vervangen
- dichtringen inlaatspruitstuk vervangen
- dichtringen gasklephuis vervangen
- luchtbalg vervangen
- LLR schoongemaakt en weerstanden gemeten: OK
- aansluiting slangen op LLR gecheckt (zouden nu dicht moeten zijn)
- klepdekselpakkingen vervangen
- olie uit bougiekanalen verwijderd
- bougies vervangen
- injectoren uitwendig gereinigd en O-ringen vervangen
- bovendien inwendig gereinigd met Forté injectorcleaner
- benzinedrukregelaar vervangen

blijven volgens mij over:
- mogelijk vacuumlek
- lambdasensor
- gasklepstandsensor
- LMM
- mogelijk injector 2 kaduuk

Als ik iets vergeten ben hoor ik het graag!
 #6651  door ivo
 
Je verbruik is ook hoog geef je aan. Wat is hoog in jouw beleving?
Hoog verbruik kan nog wel eens veroorzaakt worden door slechte lambdaregeling.
 #6661  door JerunK
 
Verbruik was tot de zomer van 2014 bang on 9,6 liter/100km, zomer en winter en gemiddeld over een periode van 2 jaar en daarvoor.
Sinds het onregelmatige lopen etc. na vorig jaar zomer is het verbruik snel gestegen naar 10,2 -10,3 liter/100km.
Ik ben niet anders gaan rijden, behalve dat ik sinds vorige zomer behoorlijk mijn best moet doen (nieuwe rijden, lang laten uitrollen, schakelen bij 2000-2500 rpm, snel naar hoogste versnelling) om het verbruik nog enigszins acceptabel te houden. Doe ik dat niet, dan is het verbruik zo maar 11 liter/100km of meer. Ik vind dat veel.
Lambdaregeling staat zoals boven genoemd ook op mijn lijstje, maar kan ik pas definitief wat mee als ik zeker weet dat ik geen vacuumlekkage meer heb..... Bedankt i.i.g. voor het meedenken.