E34Forum.nl

 #6668  door ivo
 
Als je met gelijke rijstijl zomaar 1,5 a 2L meer gaat verbruiken dat zit er ergens iets niet goed inderdaad.
Systematisch te werk gaan wat je nu al doet om dingen uit te sluiten. Laat ons updates weten!
 #6670  door Frank87
 
JerunK schreef:Ik denk zelf dat het vacuumsysteem nog steeds niet 100% dicht is, mede omdat ik vermoed dat een defecte sensor een melding zal opleveren via de OBD. Aangezien nog een keer bij onze vriendelijke vrienden bij BMW langsgaan voor een hernieuwde rookgas-vacuumtest weer een gepeperde rekening gaat opleveren, denk ik dat het slimmer is om voor een fractie van die kosten een DIY vacuumtestset aan te schaffen. Ik zag er op Marktplaats een paar staan:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... 8c23hSmvdg

Voor het overzicht nog even alle sinds juni 2014 doorgevoerde acties/verbeteringen aan mijn auto t.b.v. de stationairloop op een rij:
- vacuumslangen vervangen
- dichtringen inlaatspruitstuk vervangen
- dichtringen gasklephuis vervangen
- luchtbalg vervangen
- LLR schoongemaakt en weerstanden gemeten: OK
- aansluiting slangen op LLR gecheckt (zouden nu dicht moeten zijn)
- klepdekselpakkingen vervangen
- olie uit bougiekanalen verwijderd
- bougies vervangen
- injectoren uitwendig gereinigd en O-ringen vervangen
- bovendien inwendig gereinigd met Forté injectorcleaner
- benzinedrukregelaar vervangen

blijven volgens mij over:
- mogelijk vacuumlek
- lambdasensor
- gasklepstandsensor
- LMM
- mogelijk injector 2 kaduuk

Als ik iets vergeten ben hoor ik het graag!
Het injectiesysteem heeft ook nog de gegevens van de temperatuur van de lucht nodig. Dit komt uit een sensor daarvoor. Dan is er ook nog de koelvloeistofstemperatuursensor. Deze 2 sensoren + LMM + Gaskleppositiesensor + Lambdasensor bepalen concreet je motorloop.
 #6681  door JerunK
 
Frank87 schreef: Het injectiesysteem heeft ook nog de gegevens van de temperatuur van de lucht nodig. Dit komt uit een sensor daarvoor. Dan is er ook nog de koelvloeistofstemperatuursensor. Deze 2 sensoren + LMM + Gaskleppositiesensor + Lambdasensor bepalen concreet je motorloop.
Klopt. De veel genoemde stationairregelaar/Leerlaufregler regelt slechts het toerental bij wanneer extra (stroom-)verbruikers worden ingeschakeld: verlichting, airco e.d.
 #6720  door Speedy
 
Misschien een hele vreemde maar heb je al eens naar de computer gekeken? heeft deze geen water schade? en kijk ook even naar je gasklep sensor of deze meen op de buitenste pennen nog 4 kilo ohm is.

Heb een e36 hier die ongeveer zelfde symptomen had. na vervangen van pc en resetten met BMW DIS was het opgelost. Bij uitlezen gaf DIS aan dat gasklepsensor niet lekker zat.
 #6732  door JerunK
 
Heb in januari met Frank87 de auto uitgelezen: er werd o.a. een foutmelding gevonden voor CO-uitstoot/lambdasensor en die vind ik met de mogelijkheid van een vacuumlek wel verklaarbaar. De lambdasensor kan uiteraard ook een storing hebben. Foutmeldingen op de andere, hierboven genoemde sensoren werden niet gemeld.
 #6733  door JerunK
 
Wat nog een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat de gasklepschakelaar niet helemaal lekker is afgestemd op de stationairpositie/gesloten positie van de gasklep. Vraag me meteen wel af hoe dat dan zou kunnen want ik heb daar niet aangezeten of de schakelaar losgehaald van het gasklephuis....
Momenteel beredruk met werk, blij als ik 's avonds mijn benen op tafel kan leggen met een pilsje erbij. Veel zin om dan de garage in te duiken en voor de zoveelste keer naar mijn stationairloop te kijken,..mwah. :roll:
 #14770  door JerunK
 
"De auto start goed, loopt echter stationair ca. 600rpm en staat bij het stoplicht weer gewoon te wisselen in toerental, ook als ik aan kom rijden en afrem. Afslaan doet de auto niet en op deellast en vollast reageert de auto goed en heb ik nooit het idee dat ik vermogen inlever, verbruik is echter wel wat aan de hoge kant."

Een maandje geleden is de lambdasensor vervangen: het voortdurend jengelen/wisselen van toerental in stationairloop bij warme motor is nu eindelijk voorbij. Commentaar van de apk-keurmeester: sensor was zo slecht dat er überhaupt geen gasmeting mogelijk was.
Verbruik is ook weer terug op normale waarden. :)
 #14822  door DDT525
 
JerunK schreef:"De auto start goed, loopt echter stationair ca. 600rpm en staat bij het stoplicht weer gewoon te wisselen in toerental, ook als ik aan kom rijden en afrem. Afslaan doet de auto niet en op deellast en vollast reageert de auto goed en heb ik nooit het idee dat ik vermogen inlever, verbruik is echter wel wat aan de hoge kant."

Een maandje geleden is de lambdasensor vervangen: het voortdurend jengelen/wisselen van toerental in stationairloop bij warme motor is nu eindelijk voorbij. Commentaar van de apk-keurmeester: sensor was zo slecht dat er überhaupt geen gasmeting mogelijk was.
Verbruik is ook weer terug op normale waarden. :)
Hey Jerunk, leuk om te lezen dat het nu is opgelost. soms kunnen kleine dingetjes zoveel uitmaken ;)