E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #4218  door Garmir
 
Vandaag in de bus ontvangen, een groene ümweltplakette voor de 525i :) Niet gedacht dat ik hem effectief zou verkrijgen op een oude met bouwjaar voor 1992. Het voordeel van LPG :mrgreen:
 #4231  door Icebrain
 
Garmir schreef:Vandaag in de bus ontvangen, een groene ümweltplakette voor de 525i :) Niet gedacht dat ik hem effectief zou verkrijgen op een oude met bouwjaar voor 1992. Het voordeel van LPG :mrgreen:

Mijn ex 92'er alswel mijn 95'er kregen zonder moeite een groene umweltplakkette, het voordeel van benzine.......... :mrgreen:
 #4232  door Frank87
 
Benzine met geregelde 3 weg katalysator krijgt bijna altijd groen 4. Deze stickers gaan vooral over roet en fijnstof. Diesels hebben dus een probleem.
 #4235  door easy rider
 
Frank87 schreef:Benzine met geregelde 3 weg katalysator krijgt bijna altijd groen 4. Deze stickers gaan vooral over roet en fijnstof. Diesels hebben dus een probleem.
En dat terwijl een goed afgestelde TDS minder fijnstof produceert dan een VAG TFSI motor.
 #4245  door Garmir
 
Frank, is inderdaad, Maar in de normgeving is vermeld dat benzinewagens met bouwjaar voor 1992 in de meeste gevallen geen sticker meer krijgen. Enkel wagens met LPG en/of geregeld kat kunnen nog in aanmerking komen :)
 #5910  door Garmir
 
Dit weekend nog eens bezig geweest in mijn garage en wat puntjes op de i's kunnen zetten. Voornamelijk zaken die al langer op mijn lijstje staan waar ik de tijd niet voor vond. Dus bij deze, een kort overzicht:

Het eerste was eigenlijk iets dat de afgelopen weken ambetant liep en dat was het kofferslot, die bleef hangen en liep zeer stroef. Het systeem dan maar eens gedemonteerd en volledig uit elkaar gehaald. Man was het nodig, 24j vuiligheid die er in achtergebleven was en het vet die bijna volledig opgedroogd was. Met wat brakecleaner de boel proper gemaakt, met WD40 de oxidatie op het metaal verwijderd en dan weer stevig ingevet met de vetspuit. Resultaat. Werkt weer als nieuw! Was wel even verschieten toen ik bijna klaar was, wou mijn sleutel pakken die op m'n dashboard lag en de deuren waren vergrendeld. Gelukkig had ik de koffer nog niet dicht gegooid, kon ik even de CV weer open doen door manueel aan het kofferslotje te draaien van binnen in de koffer.

Het tweede wat ik gedaan heb is eindelijk eens de elektrische kopsteunen in mijn achterbank afgemonteerd. Had een volledige set voor de zomer overgekocht van Looney. Bleek de gordelcontacten van de E32 niet te passen in een E34. Heb lange tijd gezocht om deze 2de hands aan te kopen maar niet te vinden, of toch niet afzonderlijk. Heb ik deze dan maar bij de dealer besteld!
Afbeelding
Boven = E34, onder = E32 Stalen beugel is een stuk groter waardoor dit niet gemonteerd kan worden. Voor de mensen met een gelijkaardig probleem, hierzo de dealernummers:
72118107607 Gordelsluiting links voor elektrische hoofdsteunen
72118107608 Gordelsluiting rechts voor elektrische hoofdsteunen

Uiteraard nadien ook de bekabeling afgewerkt, De opening in het zitkussen moest ik nog maken om de schakelaars te plaatsen.
Afbeelding
Opening snijden in het kussen voelt niet zo prettig aan, heel de tijd aan het hopen zeker niet verkeerd te snijden :mrgreen:

Afbeelding
Gelukkig beide opening correct gemaakt! (Plastic houder die je kan zien op de foto heb ik volledig overtrokken met Leder, zo sluit dit véél mooier aan met de zetels!

Afbeelding
En met de schakelaar op zijn plaats.

Nadien uiteraard het kussen gemonteerd, en het systeem werkt! Toch handig zo'n wagen met volledig voorbereid kabelboom :mrgreen:
Wat ik wel merkte was dat één van de twee kopsteunen niet omhoog kwam zonder hulp, als je er een duwtje tegen gaf was ie weg. Ik dacht eerst, zal ergens slepen, maar dit was niet zo. Dan even de rugleuning gedemonteerd en de beugel er af gehaald. De oorzaak had ik snel gevonden.

Afbeelding
Volledig bovenaan op de slede mankeren er twee tanden waardoor het tandwiel in de overbrenging het systeem niet zelf kan opnemen. (Net boven de imbus)
Dus voor dit zoek ik achter een donor systeem. Dit mag met defecte motor zijn, zolang de slede nog goed is. Hopelijk vind ik dit vlot. Anders moet ik die slede volledig gaan opmeten en 3D printen. Niet dat dit een probleem zou zijn maar het is een hoop werk om goed te doen. Iemand die me hier aan kan helpen hoor ik graag!
Ik zoek ook nog twee zwarte plastieken kappen die het mechanisme in de kopsteunen verbergen. Met tandjes die niet stuk zijn zodat het mooi blijft zitten!

Het laatste dat ik gedaan heb zijn alle knoppen van de ramen, stoelverwarming en lendesteunen voorzien van nieuwe lampjes. Sommige waren kapot, sommige waren op sterven na dood. Het resultaat mag er wezen, alles brand weer mooi oranje! Vervangingen zijn gebeurd met nieuwe gloeilampjes voor alle schakelaars In de schakelaars voor de ramen zitten er nu LED's omdat ik de juiste lampjes niet kon vinden. De kleintjes die ik had gaven niet voldoende licht. In de voorste bediening van de ramen zaten er fabrieksaf reeds leds, deze zijn gewoon vervangen
Afbeelding
Binnezijde schakelaar ramen achteraan (Uitgebrand lampje)

Afbeelding
Exploded view

Afbeelding
Omdat ik nergens oranje lampjes kon vinden heb ik die plastiekjes die uitgelicht worden met een speciale glasstift gekleurd, wanneer je meerde lagen over elkaar kleurt met telkens 5 a 10 minuten droogtijd dan heb je een zeer mooi eindresultaat. Deze is nauwelijks te onderscheiden van het originele oranje kleur van BMW. Waar ik LED gebruik is dit eigenlijk niet nodig daar ik gewoon oranje LEDjes had, het kan uiteraard geen kwaad als je beide combineert.

Afbeelding
Lampje elektrische ruiten vervangen naar LED, niet veel plaats voor weerstandje maar het is gelukt!

Afbeelding
Binnezijde schakeaars ramen vooraan

Afbeelding
(Oude foto toen ik de elektrische zetels gemonteerd heb) Onderdelen memory knop

Afbeelding
(Oude foto toen ik de elektrische zetels gemonteerd heb) Lampje vervangen met Led was puzzelen om weerstandje er in te krijgen

Ik ben wel nog op zoek naar twee raamschakelaars in de achterdeur. deze mogen stuk zijn. Ik heb deze nodig voor 3 metalen klemmetjes die de knoppen in de deuren houden. Bij de montage heb ik pas gezien dat ik er 3 van de 4 verloren ben, en kan deze niet terug vinden :oops:

Het eindresultaat mag er wezen! Alle knoppen lichten weer op zoals het hoort!
- Scuifkanteldak (Gloeilampje)
- memory knop (LED)
- lendesteun (Gloeilampje)
- elektrische kopsteunen (Gloeilampje)
- zetelverwarming (Gloeilampje)
- ramen (LED)
- zonnescherm achterruit (Gloeilampje)

Groeten!
Garmir
 #5920  door easy rider
 
Mooie update zeg. Foto's geven een goed beeld. Ik heb een aantal jaar geleden ook alle lampjes vervangen door leds, geweldig gewoon.
 #5923  door Garmir
 
Inderdaad, is een mooi resultaat. Ik heb wel niet alle lampjes vervangen naar LED zoals je kon lezen.

Wat ik nog vergeten ben:

Heb ook een probleem met mijn elektrische memory stoelen uitgezocht. Vanaf dag 1 dat ik ze gekocht heb van een forumgebruiker werkte deze niet 100%
Ik kon mijn bestuurdersstoel enkel bedienen wanneer de auto in niet gestart was. Zodra de motor draaide of de sleutel in stand twee stond ie waar ie stond.
De kabelboom zelf was blijkbaar zwaar mishandeld. Geen idee welke van de vorige eigenaar het lumineus idee had om hier plots een stuk uit te snijden (kabels voor de spiegels) Nadien is er een massa draad (Kleine bruin-oranje kabel) verkeerd aangesloten in de hoofdstekker. Normaal loopt dit kabeltje mee tot aan de bestuurdersdeur. Nu was deze om één of andere reden naar de hoofdstekker afgeleid. Daar was er een nieuw pinnetje in gezet om dit kabeltje op aan te sluiten. En ik moet je niet vertellen dat het gebruikte contact geen massa was, maar iets anders. Nog geen idee waar dit contact exact voor diende maar het gaf kortsluiting zodra het contact naar stand 2 ging en of de motor draaide.
Nu is deze draad correct afgeleid naar de massakabel van de stoelen en alles werkt weer naar behoren!

Eigenlijk gek dat ik nog moeite gedaan heb om dit probleem uit te zoeken, daar ik een complete "nieuwe" kabelboom heb voor de elektrische stoelen met memory (Dank aan Looney :)). Echter kan ik deze nog niet gebruiken daar ik blijkbaar een memory module heb van een E32, en deze heeft 3 andere connectoren, 1 hiervan kan ik niet zomaar aanpassen, of er komt zéér veel soldeerwerk bij te pas.
 #5960  door JerunK
 
Garmir, ik wil ook mijn schakelaarlampjes door leds vervangen, welke leds en weerstanden heb je gebruikt?
 #5978  door Garmir
 
JerunK schreef:Garmir, ik wil ook mijn schakelaarlampjes door leds vervangen, welke leds en weerstanden heb je gebruikt?
Jerunk,

Weerstandje is te zien ifv welke led's je wil gebruiken. Je hebt hier 2 mogelijkheden in:

bij gebruik van witte 3mm LED's (Warm wit aangeraden) dan heb je een weerstandje nodig van 560 Ω (Standaard witte ledjes hebben 3.4 tot 3.6 volt nodig @ 20mA)
Bij gebruik van amber- of oranje kleurige 3mm LED's dan heb je een weerstandje nodig van 680 Ω (Deze ledjes werken rond 2.0 tot 2.2 volt @ 20mA)

Het is eigenlijk volledig afhankelijk van de ledjes die je effectief koopt. Vraag altijd de TF van deze ledjes dan kan je met volgende eenvoudige tool dit zeer snel uitrekenen. http://ledcalc.com/#calc" onclick="window.open(this.href);return false;
En vergeet niet bij Supply Voltage 14 tot 14.4 volt in te geven, dit zit er effectief op het stroomcircuit wanneer de auto aan het draaien is. Indien je 12v opgeeft zullen je LED's vrij doorbranden.