E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #6223  door xatox
 
Heb een paar dagen geleden een E34 van de sloop gered.
Het is een 520i van 1994 die als donor wagen gaat dienen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over een weekje ga ik ook een M54b30 motor ophalen.
Hier ga ik alle draaiende delen over bouwen naar mijn M50 motor.
Zo kan ik het slag volume vergroten naar 3099cc met een compressie van 10.2.
Nokenassen kunnen mits een kleine aanpassing ook worden overgezet.
Laatst gewijzigd door xatox op 04 mar 2015, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 #6224  door Theo
 
xatox schreef: Over een weekje ga ik ook een M54b30 motor ophalen.
Hier ga ik alle draaiende delen over bouwen naar mijn M50 motor.
Zo kan ik het slag volume vergroten naar 3099cc met een compressie van 10.2.
Erg interessant, daar wil ik wel meer over weten / lezen.
 #6311  door xatox
 
Alles is mogelijk natuurlijk.
Maar ik kies bewust voor de ombouw van mijn M50.
Voordelen:
- OBD 1
- Gietijzeren blok
- Kan mijn versnellingsbak en aandrijfwerk behouden
- ...
 #6318  door Frank87
 
Je wilt wel de 3.0 maar je wilt niet al het milieu & sensorgezeik van de M54. Daarom is dit inderdaad de beste plug & play keuze. Deze 3.0 kan je op oude milieu eisen laten keuren bij de APK (als je dit in NL zou doen) dat geeft je wat meer speelruimte.

1 ding, let even op de zuigerhoogte. De boring klopt en inderdaad heb je een krukas met langere slag (dus kortere drijfstangen). Wat wel mogelijk is, is dat de zuigerhoogte verschillend is waardoor ze te hoog of te laag uitkomen. Je moet dan kijken of je voor M50 zuigers of M54 zuigers moet gaan.

Ik denk ook dat je het beste nieuwe zuigerveren kunt plaatsen. Ik heb al M54 eigenaren gehoord die toch wel ontevreden zijn over de oliedorst van het blok. Als je de zaak toch open hebt liggen, is het plaatsen van zuigerveren en kop-onderdelen natuurlijk geen probleem.
 #6323  door xatox
 
Zuigers zitten als het goed is op -2mm van de bovenkant op het BDP.
Ga een iets lagere compressie over houden, nu komen de zuigers dus hoger.
Blok word gehooned, nieuwe zuigerveren, lagerschalen, krukas gebalanceerd + geslepen, kop gevlakt, kleppen geslepen en indien nodig nieuw zittingen, oliepomp verstevigd, ARP kop en drijfstang bouten, ...
Word later een turbo build, hier kan je niets aan het toeval overlaten ;) .
Omdat ik de wagen ga afstellen op de bank verwacht ik geen hogere emissie waardes.
 #6457  door xatox
 
Ben de Castrol edge 5w30 gaan omruilen tegen 5w40.
Had hier voor sportief rijgedrag toch een beter gevoel over.
Vandaag dan ook is aan zijn onderhoud begonnen.
Heb het lucht filter huis volledig uit gebouwd om alles eens te inspecteren.
Afbeelding
Kwam er achter dat de inlaat aanzuigbuis ouderdom scheuren aan het vertonen was.
Afbeelding
Aangezien er nergens een magazijn open is op zaterdag heb ik het maar tijdelijk op de macgyver manier opgelost.
Afbeelding

Daarna mee een onderhoud gedaan en nieuw bougies, filters, ... gestoken.
Afbeelding
Afbeelding
 #6467  door JerunK
 
Als dat die aanzuigbuis is die je van mij hebt overgenomen Theo, dan is-ie 100% nieuw.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12