E34Forum.nl

 #5280  door Bart Jansema
 
Coach schreef:Ook als de oude analoog en de nieuwe digitaal is, Theo?
Dit is onderling niet uit te wisselen heb ik toen ook na gekeken de aansluitingen zijn anders....... er zijn wel een aantal digitalen maar dat is zeg maar met een half maantje onderin als display maar die theo nu heeft krijg jij nooit in die analoge
 #5366  door Garmir
 
Theo, Is allemaal goed en wel het vervangen van de tellerbak door een ander. Maar hou er dan wel rekening mee dat je een ander kilometerstand zal hebben. Tenzij je ook de chip overzet, maar die passen enkel in het exacte type VBak, en niet van wit naar blauw en omgekeerd. :)
 #5384  door Theo
 
^ klopt inderdaad.

Ik heb beide tellerbakken op z'n kop voor mijn neus op de werkbank gehad en de plek van de chip zag er compleet anders uit. Ik heb me er verder niet in verdiept en de andere tellerbak er maar gewoon ingezet. Het gevolg is inderdaad dat ik nu qua tellerstand 281.000 kilometer heb staan in plaats van 304.000.

Maar na een dikke 100 kilometer rijden staat mijn brandstofvoorraad al op 60 liter, ofwel 1 op 5 qua verbruik. Wellicht dat de de uitwisseling van de tellerbak toch nòg een addertje onder het gras heeft, maar dat zal ik eens kritisch bekijken na een tankbeurt eerdaags.

Ik heb echter ook (na het vervangen van de dynamo) ook een stationairloop van 650 toeren, wellicht klopt dat verbruik van 1 op 5 gewoon en heb ik weer eens te maken met een toevalligheid van twee problemen tegelijk. Misschien heb ik met het omwisselen van de dynamo een opknappen staande vacuümslang geraakt of zo.

We zullen zien, hij rijdt wel gewoon zoals ik gewend ben.
 #5386  door Bart Jansema
 
Theo schreef:^ klopt inderdaad.

Ik heb beide tellerbakken op z'n kop voor mijn neus op de werkbank gehad en de plek van de chip zag er compleet anders uit. Ik heb me er verder niet in verdiept en de andere tellerbak er maar gewoon ingezet. Het gevolg is inderdaad dat ik nu qua tellerstand 281.000 kilometer heb staan in plaats van 304.000.

Maar na een dikke 100 kilometer rijden staat mijn brandstofvoorraad al op 60 liter, ofwel 1 op 5 qua verbruik. Wellicht dat de de uitwisseling van de tellerbak toch nòg een addertje onder het gras heeft, maar dat zal ik eens kritisch bekijken na een tankbeurt eerdaags.

Ik heb echter ook (na het vervangen van de dynamo) ook een stationairloop van 650 toeren, wellicht klopt dat verbruik van 1 op 5 gewoon en heb ik weer eens te maken met een toevalligheid van twee problemen tegelijk. Misschien heb ik met het omwisselen van de dynamo een opknappen staande vacuümslang geraakt of zo.

We zullen zien, hij rijdt wel gewoon zoals ik gewend ben.
Je moet de codeerstecker overzetten........ dit is die chip. Daarin zitten de gegevens van de auto: Type motor inhoud wel of geen vanos, wat voor differentieel en wat voor transmissie. Dit verklaart ook je lagere toerental op de tellerbak.... Zo heb ik een keer een analogebak van een 518i in mijn m50 2.0 gehad en dat ding zat bij 120km per uur al in het rood qua toeren :D toen heb ik de codeerstekker overgezet en was het wel goed.
 #5387  door Theo
 
Die chip bevat de kilometerstand en misschien wat storingen of zo, maar volgens mij geen gegevens over het diff en transmissie, dat lijkt me sterk.

Wordt vervolgd.
 #5390  door Bart Jansema
 
Theo schreef:Die chip bevat de kilometerstand en misschien wat storingen of zo, maar volgens mij geen gegevens over het diff en transmissie, dat lijkt me sterk.

Wordt vervolgd.

Waarom ging die bij mij volledig in het rood dan? en me verbruik klopte ook geen zak van.... echt ik zette die chip over en het was klaar
 #5457  door Theo
 
Het lek is boven mensen...

En geloof het of niet, het had allemaal niks met de tellerbak of de dynamo te maken, maar weer eens met stom toeval. In het verleden heb ik dat al een paar keer eerder gehad dat er twee afzonderlijke problemen of hetzelfde moment de kop op steken, mijn E34 is een meester in het misleiden. Dan gooit hij er effe twee storingen tegelijk in en denk je als vanzelfsprekend dat het met elkaar te maken heeft, das dus niet altijd zo hè.

Wat is nu het geval:

Ik heb dus zojuist een splinternieuwe aanzuigbalg gemonteerd, niet omdat de oude stuk of slecht was, maar omdat ik tegen een nieuwe originele aanliep. De komende 10 tot 15 jaar heb ik daar dus geen omkijken meer naar, altijd handig. Tijdens het wisselen van de balg heb ik ook meteen wat vette slangen schoon gemaakt en een lappie met remmenreiniger door het gasklephuis geveegd, stelde niet zoveel voor.

Mijn verbazing was echter groot toen ik constateerde dat mijn gasklep in ruststand een fractie open stond, om de een of andere reden stond mijn gaskabel een tikkeltje te strak. Bij nader onderzoek bleek het rubbertje wat het laatste stuk van de gaskabel borgt, gedeeltelijk was afgescheurd en achterwaarts uit het ronde oogje was gefloept, met als gevolg dat de gaskabel strak kwam te staan.

Tsja, en dan is het weer eens handig als je een slopert heb staan waar het rubbertje nog op zit 8-)

Nieuw tweedehands rubbertje erop, starten, et voila, 850 toeren stationair. Verzin het maar weer eens.

Afbeelding

Afbeelding
 #5465  door Bart Jansema
 
Jij beleeft er ook vanalles mee he. Wordt het niet tijd voor wat nieuws haha iets wat je niet steeds bij de poot heeft ;)
 #5472  door Theo
 
Ik ben in ieder geval steeds weer blij dat ik de oplossing vind, langlopende onoplosbare E34-irritaties veroorzaken slapeloze nachten bij mij.
 #5474  door Bart Jansema
 
Theo schreef:Ik ben in ieder geval steeds weer blij dat ik de oplossing vind, langlopende onoplosbare E34-irritaties veroorzaken slapeloze nachten bij mij.
Daar kan ik me iets bij voorstellen!