E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #328  door Vincent
 
Afbeelding

Yo, de naam is Vincent. Ook wel bekend onder de nickname "Vince525iA". Berucht om de lange lappen tekst die ik publiceer en het daarbij niet ongebruikelijk schijnt te zijn dat enkele lezers in slaap vallen. Derhalve zal ik dit keer een poging wagen om het een stuk korter te houden en de leegte daarvan op te vullen met veel foto's om het voor die lezers draaglijker te maken :mrgreen:

Sinds 2006 rijd ik in een 525iA Executive II uit 1994. Gekocht als eerste eigen auto met 175.000 km op de teller. Mijn voorliefde voor auto's dwong mij ertoe om voor iets leuks te kijken in plaats van een "gebruikelijke" eerste auto. In 2006 was het aanbod E34's nog redelijk groot te noemen. Niet heel vreemd, want de jongste E34's waren net tien jaar oud. Na diverse E34's te hebben bekeken kwam ik deze tegen die een redelijke eerste indruk maakte.
Hoewel er het één en ander aan moest gebeuren deed de auto het prima en kreeg ik geen enkel moment de indruk dat het een rijdend wrak zou zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Destijds vond ik de Styling 10 Sterspaak II-velgen niet om aan te zien, maar tegenwoordig vind ik ze niet geheel onaardig ogen onder een E34. Dat neemt niet weg dat ik de Styling 5-velgen met afstand de mooiste velgen onder een E34 vond, dus vrijwel direct na de aankoop werden de velgen vervangen.

Afbeelding

Ook het interieur werd na een tijdje vervangen om weer één geheel te krijgen. Hoewel de lederen bekleding er netjes en verzorg uit zag was dit geen gezicht in het grijze interieur. Voor degene die wel eens een vroege E46 heeft gezien of een brochure heeft opengeslagen: een grijs interieur met blauwe bekleding was daadwerkelijk in de 3-serie mogelijk destijds...

Op een gegeven moment leerde ik wat mensen kennen die zich ook bezig hielden met de E34 en van daaruit werd het in 2008 mogelijk om een airconditioning in te bouwen in mijn auto. Van dit project heb ik vreselijk veel geleerd en was met recht een avontuur te noemen. De eerste daaropvolgende zomer kon mij toen niet heet genoeg worden.

Afbeelding

Rond die tijd werd het qua onderhoud ook eindelijk wat rustiger. Wanneer een oudere auto wordt gekocht waarvan de (laatste) historie niet helemaal bekend is, blijkt het gebruikelijk te zijn dat er sprake is van achterstallig onderhoud... Voordat dat weer een beetje bij is, zijn we een tijd verder en laat zich niet middels een extra onderhoudsbeurtje verhelpen, tenzij je geluk hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zijn er ontzettend veel E34's van de weg verdwenen en tot mijn grote vreugde constateer ik dat de overgebleven exemplaren de nette exemplaren zijn waarvan het merendeel origineel is (een enorm belangrijk punt voor mij :wink: ). Ik merk dat ook op de weg: destijds werd ik vooral gezien als een "typische BMW-aso", tegenwoordig merk ik dat mensen veel positiever zijn geworden en de schoonheid van een vintage BMW weten te waarderen.
De E34 is het tijdperk van goedkope "petjes-auto" voorbij. De petjes zijn overgestapt in andere auto's en de E34 is in handen gevallen van voornamelijk liefhebbers. Dat is ook te zien aan het aanbod op diverse internetsites en de daarbij gehanteerde vraagprijzen. Ik zal niet ontkennen dat ik daar enigszins blij mee ben :wink:

De tijd vliegt voorbij en al enkele jaren ben ik eigenaar van de JB-FJ-14. Soms zit ik wel eens te kijken naar wat anders, maar keer op keer stap ik met een tevreden gezicht in mijn eigen auto. Steeds meer kan ik maar niet begrijpen waarom de markt overstapt op kleine motorblokjes die met behulp van turbo's (waarbij de kwaliteit nogal eens te wensen over laat) zuinig lijken te zijn, maar dat feitelijk eigenlijk niet zijn.
Het geluid van de zescilinder blijft verslavend en door het gebrek van allerlei hulpmiddelen blijkt het ook nog eens een betrouwbaar blok.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een gegeven moment besloot ik om toch de kachelunit wederom te vervangen. Hoewel ik uitermate te spreken ben over de airconditioning met automatische temperatuurregeling (destijds een optie van ruim fl. 11.000,-!), was de kachelunit afkomstig uit een E32, bleek de verdamper slechter te worden en was de bevestiging van de stelmotor op de bovenkant van de kachelunit afgebroken (kwaaltje).

Omdat ik geen zin had in stelmotortjes die op den duur zouden breken en een zelfde type kachelunit uit een E34 zo goed als onvindbaar was besloot ik om een stap terug te doen en te gaan voor de standaard airconditioning. Een pleister op de wonde was dat m'n dashboard er op het oog weer uit zou komen te zien zoals deze in 1994 uit de fabriek in Dingolfing reed.

Afbeelding

Overigens mis ik tot op de dag van vandaag wel de meerwaarde van het automatische exemplaar. In de handmatige airco wordt de temperatuur weliswaar automatisch geregeld, dat is goed te voelen wanneer het de ene dag extreem warm is en de volgende dag een lauw lentedagje, maar je zit toch continu de kleppen te verstellen met de schuifjes die zelfs in de jaren '90 hopeloos gedateerd oogden.

Afbeelding

Inmiddels zijn we in 2014 en doe ik vrij weinig meer aan de BMW. De laatste updates betroffen een lederen interieur in de juiste uitvoering en kleur en een originele autotelefoon waar ik nog een beetje loop te knutselen met de microfoon omdat deze nogal eens stoort. Ach, voor die anderhalve keer dat ik in de auto gebeld wordt (en ik daadwerkelijk wil opnemen) heeft het niet echt prioriteit.

Afbeelding

Op termijn zit er wel een flinke klus aan te komen waarvoor ik de auto ongetwijfeld een tijd kwijt zal zijn. Hoewel de techniek en het interieur netjes blijft, is aan de carrosserie wel te merken dat de auto inmiddels twintig jaar oud is. Gelukkig is er nergens grote schade te vinden en is de auto keihard, maar her en der zijn er wel plekjes zichtbaar die er ook niet beter op worden. Aangezien ik het belangrijk vind dat de auto netjes oud wordt zal er t.z.t. toch wat moeten gebeuren.

De BMW zal dus van buiten helemaal aangepakt moeten worden. Juist doordat de carrosserie in een redelijk goede staat is hoeft er afgezien van een betrekkelijk klein deel bij de wielkastrand achter niets gelast te worden. Daardoor heb ik bij het zien van een offerte geen hartaanval gehad en zijn de kosten te overzien.
In plaats van dat bedrag zit ik tegenwoordig ook een beetje te kijken naar wat anders en hoewel verleidingen op de loer liggen, zoals een X300 Daimler Six wat wellicht meer bij mij zou passen :P , blijf ik toch steeds weer terugkomen bij m'n BMW.

Bij de laatste taxatie kreeg ik namelijk de opmerking dat als de carrosserie in een staat zou worden gebracht zoals de techniek en het interieur, mijn BMW zich "ineens" zou begeven in de markt van de showroomfrisse exemplaren met lage kilometerstanden. Een buitengewoon mooi compliment voor een E34 waarvan de teller op ruim 338.000 km staat.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vincent op 27 jul 2014, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 #329  door easy rider
 
Welkom Vincent,

Jou verhalen zijn wat mij betreft altijd een welkome aanvulling. Het leest altijd soepeltjes weg vanwege de uitmuntende zins opbouw en woord gebruik.

Veel plezier op dit forum.
 #338  door Theo
 
Jij dacht zeker: 'laat ik me eens voorstellen' Vince ;)

Mooi verhaal zeg, allesbehalve slaapverwekkend wat mij betreft.
 #343  door Bart Jansema
 
Welkom!
 #346  door MV525i
 
Hey Vincent,

Kan me nog een leuke discussie herinneren op het (juridische) gebied van kopen en verkopen.
Leuk om weer eens een verhaal van jou te lezen.
Ik ben wél een liefhebber van hele lappen tekst, en van foto's, dat ook.

Groet, Marco
 #352  door epmans
 
Gaap....

Hi Vincent, veel plezier op dit nieuwe forum!
 #365  door Alpinab10
 
Hey Vincent
Mooie start lekker kort ;)

Welkom en veel plezier hier op het forum

Gr. Dennis
 #369  door ArRi3
 
Hoi Vincent,

Leuk je er weer terug te zien.
Die verhalen/reportages heb ik echt gemist :D

Veel plezier!



Arjan
 #395  door Maik
 
Hallo Vincent,

Ik ben je op het vorige forum niet tegen gekomen.
Zelf ben ik ook meer van de korte verhalen maar dit soort verhalen (met name het stukje over de airco) vind ik interessant.

Toen ik de auto kocht was de eerste opmerking die mijn vriendin maakte:" En waar is de airco? ..."
Tjsa, die had ik niet. Was een GROOT minpunt voor haar.

Om haar ook maar een beetje tevriend te houden (niet geheel onbelangrijk) ben ik aan het onderzoeken wat het inbouwen van een airco ongeveer zal kosten.
Ik hoop het daar nog eens over kunnen hebben.

In ieder geval veel plezier op dit forum!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15