E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #12414  door Vincent
 
Tellerstand logisch

Nou het is inmiddels gelukt. Het onterechte smetje op de historie van m'n Vijf is hersteld. Via de garage was het niet gelukt, dus heb zelf via de RDW een verzoek ingediend. Eerst een overzicht van de geregistreerde kilometerstanden opgevraagd (kon ik uiteraard voor betalen) en de onjuiste stand van vorig jaar was gelukkig de enige.
Overigens kwam ik er daarbij ook achter dat m'n BMW een jaar voordat ik de auto kocht een tijdje geschorst is geweest. Altijd wel leuk om dit soort info te krijgen.

Omdat ik vrijwel alles vastleg met de Vijf was ik in staat om een boekwerk aan "bewijsmateriaal" aan te leveren aan de RDW om aan te tonen dat er sprake was van een foutief ingevoerde km-stand.
Ik kon zelfs herleiden wat op moment van registratie de werkelijke stand had moeten zijn en daaruit bleek gewoon een stomme tikfout te zijn gemaakt. Ondersteund met scans van m'n onderhoudsboekje, garagefacturen, APK-rapport en motivering de hele zooi ingediend en daarop kreeg ik een reactie dat er volgens het oordeel van de RDW inderdaad sprake moest zijn geweest van een fout.

Kortom, bewuste tellerstand is aangepast aan de juiste stand en daarmee kreeg ik weer een mooi groen vinkje.

Afbeelding
 #12415  door ivo
 
Top man! Ik zou mij er persoonlijk niet druk (meer) om maken, maar snap je perfectionistische gedachte wel gelukkig :D
 #12417  door epmans
 
@Ivo, het is voor hem het verschil of hij een achternaam heeft of niet :lol:


Ik ben wel benieuwd of ze bij RDW alles gelezen hebben, of dat ze gewoon dachten dat je met zo'n dossier met stukken aan kwam dat het wel zal kloppen. In ieder geval is het maar geregeld en is jouw auto weer tot in detail hoe jij ALLES voor mekaar wilt hebben. Weer wat afgevinkt, nu heb je niks meer te doen zeker?
 #14827  door Vincent
 
Glansrijk door de APK

Omdat over een kleine twee maanden de APK weer afloopt en ik eigenlijk nooit zin heb om tot het laatste moment te wachten heb ik besloten om dit jaar er zo vroeg mogelijk bij te zijn. Ook omdat ik naar aanleiding van de laatste onderhoudsbeurt wist dat er een spoorstang vervangen moest worden en het pannetje van de automaat nog gecontroleerd moest worden op eventueel zweten/lekkage.

Aldus heb ik met trillende handjes de garage gebeld om een afspraak te maken met de mededeling dat er een spoorstang vervangen zou moeten worden, maar de precieze details hadden ze destijds genoteerd op de werkbon zodat dit met de APK weer opgepakt kon worden.
Afgelopen maandag de auto naar de garage gebracht en na amper een uur kwam de betreffende medewerker naar me toe. In de veronderstelling dat er wat was gevonden wat besteld moest gaan worden kreeg ik als complete verrassing de sleutels terug met de mededeling dat de auto klaar is. Spoorstang vervangen en verder geen opmerkingen. Alles is in prima staat en de onderkant van de auto ziet er gewoon netjes uit. Geen lekkage of zweten. Computer afsluiten, (hete) koffie naar binnen gieten en ik kan er weer vandoor.

De 22e verjaardag van de JB-FJ-14 is dus gevierd met een APK zonder reparaties :mrgreen:

Back to the future

Al een tijd was ik bezig om aan een setje kentekenplaten te komen zoals deze op m'n BMW zouden hebben gezeten toen deze nieuw was. Daar waar ik nog wel eens in Duitsland oudere auto's zie rijden met de oude platen is in Nederland sinds ergens in 2000 geloof ik elke gele plaat vervangen door een GAIK-plaat met zo'n blauw EU-symbool aan de linkerkant (dat de letters en cijfers daardoor niet meer precies in het midden staan vind ik geen gezicht, maar volgens mij kijkt daar verder niemand naar. En ja, ik kan er ook niet tegen als luchtroosters in het dashboard niet allemaal in dezelfde positie staan).
Anyway, een tijdje geleden had ik eindelijk een bedrijf gevonden die deze platen nog kon drukken. Dus ik zo blij als een kind een setje besteld met het volgende resultaat:

Afbeelding
 #14832  door ivo
 
Keertje zonder gedoe door de keuring is ook wel fijn zeg :D
Kan je weer lekker genieten de komende tijd, mits je niet staande wordt gehouden met je oude platen :lol:
 #14837  door epmans
 
mooi zo goe geregeld. en 22e verjaardag is omdat het vandaag de produktiedatum is? Nou gebak trakteren dus!
 #14840  door Vincent
 
De productiedatum was 14 april 1994. Op 6 juni 1994 is "het" gedoopt. Heb een paar jaar geleden nog geprobeerd om de APK-datum weer gelijk te hebben op de eerste tenaamstellingsdatum, maar dat was helaas niet gelukt... :cry:

Oké, ik zie zelf de absurditeit hiervan wel in. :lol:
 #15762  door Vincent
 
Ekris "Behind the scenes"

Een paar weken geleden was ik uitgenodigd om een dagje bij Ekris langs te komen voor een zomerbeurtje en dan mocht ik zowaar meekijken met de monteur. Aangezien ik wel heel erg benieuwd was naar de onderkant van m'n BMW heb ik me opgegeven.

Na een broodje en een kopje koffie kon ik de werkplaats in en stond ik even later met de monteur onder m'n blauwe kameraad. Het prettige nieuws was dat de bodem geen roest kende, een labeltje hing nog om een remleiding (twee jaar geleden vervangen) en de verse spoorstang was nog heerlijk glimmend zwart en het stickertje met bestelnummer mooi leesbaar :wink: De onderkant was mooi droog op het pannetje van de automaat na. Deze was zeiknat van de airconditioning, dat niet zo gek was omdat het die dag erg warm en benauwd was. De uitlaat die er onder hing blijkt nog de eerste te zijn en gelijk is de oorzaak van de resonantie die soms optreedt bij stationair draaien ook gevonden: een metalen ophangbeugel van de uitlaat heeft wat speling. Vastdraaien lukte niet.

Verder zijn de ophangrubbers op de achteras aan vervanging toe en dat verklaart waarschijnlijk de spoorvorming op bijzonder slecht wegdek. Oh ja, en de banden zitten eraan te komen. Sowieso de voorbanden en de achterbanden zullen niet lang daarna volgen. Tot slot hoefde er geen druppel olie bij.

Dan werd mij nog gevraagd of ik interesse had om een ritje te maken met wat nieuwe BMW's. Dat laat ik mij geen tweede keer zeggen, dus even later had ik de bijzonder grote sleutel (vind het meer een mini mini-iPad) van een beschikbare auto in handen.

Afbeelding

Tsja, wat kan ik zeggen? Met het schaamrood op de kaken deed ik er een halve minuut over om weg te rijden omdat ik in eerste instantie niet in de gaten had dat er op de keuzehendel een "lock-knopje" zat om de automaat uit P te halen. Het was nog ochtend zullen we maar zeggen.

Afbeelding

Met het wegrijden in deze limousine merk je dat de tijd zeker niet stil heeft gestaan. Naast dat de 7-serie erg groot is zijn er zo verschrikkelijk veel spullen aan boord dat je echt moet oppassen niet afgeleid te raken. Ik moest erg wennen aan het headup display. In eerste instantie had ik het gevoel dat ik m'n bril op had, maar na een paar kilometer was ik er wel aan gewend. De stoelen zaten voortreffelijk en het interieur is zo verschrikkelijk mooi afgewerkt dat ik bijna een hoes over de bestuurdersstoel wilde trekken. Het lederen dashboard is prachtig, maar kijkend door m'n "oude auto-bril" vraag ik mij af hoe het leder zich een jaar of twintig gaat houden. Overigens kan ik maar niet echt wennen aan het scherm wat zo op het dashboard geplakt lijkt te zijn. Mercedes-Benz heeft het naar mijn mening weliswaar nog een tandje erger met een iPad die door de eerste de beste Applestore op het dashboard lijkt te zijn geschroefd, maar ook bij BMW verdient het geen schoonheidsprijs.

Oh ja, nog een klein puntje van kritiek was dat ik de uit de kluiten gewassen sleutel nergens fatsoenlijk neer kon leggen in het interieur. In de huidige 5-serie heb je daar een mooi vakje voor. Zoiets zou de 7-serie ook moeten hebben.

Wil je de nieuwe 7-serie echt goed leren kennen zou je deze auto eigenlijk een hele dag mee moeten hebben om alles uit te proberen.
Zou deze 7-serie bij mij passen? Ik twijfel heel erg. Ik voel mij echt super klein naast deze auto en ik vind het niet erg om wat meer betrokken te zijn bij het autorijden, maar afgezien daarvan is het wel een fantastische auto zeg. Mmm, misschien toch maar eens met de bank praten :lol:

Afbeelding

Ook nog een stukje gereden in een 640i. Deze uitvoering zou ik niet hebben gekozen, maar het motorgeluid was gewoon verslavend. Een stuk dieper instappen dan de 7-serie en ik zou ter vergelijking nog een in een gran coupe willen plaatsnemen in hoeverre deze verschillend is ten opzichte van de coupe.
Met het donkere interieur komt het interieur wel heel erg op je af, maar dat is persoonlijk. Ik denk dat ik nog in staat zou zijn om een auto te laten staan die volledig aan m'n wensenlijst voldoet, op het zwarte interieur na.

Ik heb de garage nog gevraagd om een voorstel voor een 7 met inruil van m'n 5, maar tot mijn grote verbazing kwamen we niet tot overeenstemming met de inruilprijs.
 #17341  door Vincent
 
Tien jaar later

Vandaag vieren de Vijf en ondergetekende een klein jubileumfeestje: we zijn tien jaar kameraden :D

Indertijd gekocht met de gedachte om er plezier van te hebben en we zien wel verder. Hoewel ik de afgelopen jaren met grote regelmaat naar leuke auto's kijk, blijft de Vijf toch bij mij en dan zijn we ineens tien jaar, en een hoop euro's, verder. Gekocht met 175.000 km op de teller en nu bijna twee ton verder. Ik ga bijna beginnen aan de laatste pagina van m'n onderhoudsboekje.
Laatst gewijzigd door Vincent op 10 okt 2016, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15