E34Forum.nl

 #5418  door danny-ex-touringE34
 
Hi allen. Ik krijg de accu niet vol(heb geen problemen met starten, tot nu toe), dus moet hem regelmatig bijladen(ivm standverwarmer, die anders niet aanslaat). Heb een 100 Amp accu(½ jaar oud), de dynamo, Bosch 140Amp is 5 jaar oud. Met de tester geeft hij 14V aan bij draaiende motor. Zou ik de Amp moeten meten? Wie heeft een idee of tip voor de oplossing. Groeten, Danny
 #5432  door MV525i
 
Standkachels zijn héél gevoelig voor de juiste spanning bij opstarten. Nét iets te weinig en dan weigeren ze dienst.

Omdat, in jouw geval de accu onder de achterbank staat krijg je naar de "machinekamer" met verliezen te maken. Die openbaren zich vooral in de winter. Indicatief kun je het voltage meten (in rust, dus motor uit) op de accu en vervolgens op de pluspool onder de motorkap.
Gaat overigens met tienden van volts, grofweg is alles onder de 12,5 volt niet goed.
Wil je zeker weten of je accu goed is dan moet je er even een conditietester aan (laten) hangen, dan kun je die vast uitsluiten. Kou en vocht kunnen verliezen veroorzaken in de kabels, zodat je aan het eind nét te weinig overhoudt.
battery-state-of-charge.jpg
Ik ga eens zoeken waar de standkachel z'n spanning vandaan haalt, rechtstreeks van de accu of van een ander punt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MV525i op 23 jan 2015, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 #5433  door MV525i
 
Okee, gevonden.

De 'gloeibougie' van de standkachel krijgt spanning van F51, 25A (onder de achterbank). Van F51 een rood-gele of rood-blauwe draad van 2,5 mm². In een van de stekkers van de standkachel moet deze geel zijn, ook 2,5 mm². Meet daar de spanning ook eens. Als je hier minder hebt dan rechtstreeks op de accu moet je wellicht in de draden of stekkerverbindingen gaan zoeken.
Nogmaals: eentiende volt minder maakt veel verschil.
 #5435  door easy rider
 
zo een gloeibougie is een ding met pure kortsluiting, Ohmse waarde iets van 4. Als je gaat meten op de gloeibougie dan meet je tussen de 10 en 11 Volt. Met een slechte accu heb je geen power om die bougie maar enigszins te laten gloeien.
 #5459  door danny-ex-touringE34
 
MV525i schreef:Okee, gevonden.
De 'gloeibougie' van de standkachel krijgt spanning van F51, 25A (onder de achterbank). Van F51 een rood-gele of rood-blauwe draad van 2,5 mm².
Mijn kachel, een Webasto, is later ingebouwd, dus geen fabrieksoptie. Zal kijken waar de + vandaan komt(meende van een + in de computerkast). Bij stilstaande motor heb ik op de + bij de motor 12 tot 12.3 volt maar soms onder de 12(na aantal korte ritjes).
@Easy: accu is goed(nieuw en laatst getest), maar de dynamo laadt hem slecht, vind ik. Na een lange rit(4 uur, geen licht aangehad) wilde de kachel 's morgens niet aanslaan. Slaat wel aan als ik de motor laat draaien tijdens het opstarten van de kachel(gemeten 14v op de + bij de motor). Daarna blijft hij werken, maar soms is de 'vulling' van de accu zo matig, dat de kachel uitslaat na zo'n 5 minuten(dus dan is er onderspanning). Zorg er momenteel voor dat ik de accu 's avond oplaad om voldoende 'voorraad'stroom te hebben, maar is zo wel lastig en zo moet het eigenlijk niet.
Mogelijk door de autoleeftijd meer weerstand in de bedrading. Misschien rechtstreeks een +-draad naar de kachel trekken, maar de oorzaak dat de accu soms geen 12v op de + in de motorruimte heeft, is daarmee nog niet gevonden.
Net evn getest: op de accupolen ook 12.3v en op de + voorin ook 12.3.
Groeten, Danny
 #5460  door Theo
 
Heb je al eens stroom gemeten met al je verbruikers aan.

- Blower op 4
- Achterruitverwarming
- Alle verlichting aan

De kans is groot dat het dan in elkaar dondert als je dynamo twijfelachtig is.
 #5490  door MV525i
 
12 tot 12,3 volt is veel te weinig, dit komt overeen met 40 tot 60 % geladen. Je geeft aan dat je 14 volt meet als de motor draait. Lijkt me dat dan de dynamo gewoon werkt, wellicht heeft de spanningsregelaar kuren. D+ van de dynamo gaat met een blauwe draad (0,5 mm²) naar relais K61 (of is het 81? slecht te zien). Volgens mij geeft dit relais opdracht aan de dynamo om te laden. Bovendien is dit relais verbonden via een blauw-witte draad (0,5 mm²) met het relais van de (af fabriek ingebouwde) standverwarming (bediening via de BC4). Is dat bij jouw auto ook zo? Welke standkachel zit er in?
00.gif
01.gif
De standkachel (Webasto Thermotop in ieder geval) moet werken tussen 10,5 en 15,5 volt, behalve met opstarten. Die gloeibougie heeft heel veel stroom nodig. Minder spanning (volt) bij gelijkblijvende weerstand (ohm) is minder stroom (ampère) en om weerstand te overwinnen heb je stroom nodig.
Als ie eenmaal brand dan zou rond de 11 volt genoeg moeten zijn. Zo’n Webasto verbruikt als ie brandt maximaal 30-50 watt, bij 12 volt is dat ongeveer 3 ampère. Bij 100 Ah moet je accu dat ‘n 30 uur volhouden (uiteraard zonder andere gebruikers).
Meer info over standkachels: http://www.standkachels.com/

Het lijkt er op dat de accu heel snel zijn voorraad vonken verliest. Je zou om te testen eens een andere accu kunnen aansluiten, ook nieuwe accu’s kunnen stuk zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #5493  door MV525i
 
Valt me nog iets in: Door constant laden en ontladen van de accu kunnen de klemmen van de plus en minpool losser gaan zitten (uitzetten-krimpen). Even checken.
En hoe is het met de hoofdzekering?
 #5530  door danny-ex-touringE34
 
MV525i schreef:12 tot 12,3 volt is veel te weinig, dit komt overeen met 40 tot 60 % geladen. Je geeft aan dat je 14 volt meet als de motor draait. Lijkt me dat dan de dynamo gewoon werkt, wellicht heeft de spanningsregelaar kuren. D+ van de dynamo gaat met een blauwe draad (0,5 mm²) naar relais K61 (of is het 81? slecht te zien). Volgens mij geeft dit relais opdracht aan de dynamo om te laden. Bovendien is dit relais verbonden via een blauw-witte draad (0,5 mm²) met het relais van de (af fabriek ingebouwde) standverwarming (bediening via de BC4). Is dat bij jouw auto ook zo? Welke standkachel zit er in?
Heb de Webasto ThermoTop C erin zitten. Met jouw tips kom ik alweer wat verder om de oorzaak op te sporen. Eén ding klopt al: ik laad de accu 's avonds op en heb dan 's morgens geen opstartprobleem, maar oh als ik dat vergeet/niet doe.
Bedankt voor de tips. Groeten, Danny