E34Forum.nl

 #6237  door flash
 
Mijn M5 maakt rare geluiden bij het sturen van lock to lock, dus bv bij inparkeren.

Bij laatste stuk, zowel richting links als richting rechts, begint er iets een schokkend lawaai te maken en telkens ook 1 grotere "kloink" Hoe sneller je draait, hoe luider het lawaai.
Nu heb ik de pomp gefilmd en blijkbaar slipt de riem door. Bij aankoop heb ik er een nieuw riempje bijgekregen, maar heb nog geen tijd gehad om het te vervangen. Kan enkel en alleen dit de oorzaak zijn? Of zou inwendig de olieflow ergens te veel weerstand ondervinden zoals in het stuurhuis en bijgevolg ook de pomp tegenhouden? Pomp is recent gereviseerd volgens de vorige eigenaar. Servo olie is op pijl, filter heb ik nog niet kunnen bekijken.

Ik vermoed dat niveauregeling achteraan standaard was en dat deze bij mij afgekoppeld is omdat ik met een KW v1 schroefset rijd. Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar zie niet direct extra leidingen lopen vanaf de servopomp, dus denk niet dat het er iets mee te maken heeft. De installatie is ook gebeurd in een goede garage (PSG in België).

Hier het filmpje:

Het geluid is duidelijk hoorbaar. Moeilijk om te zien, maar zoals ik het zie vertraagt de pomp en stopt ze zelfs heel eventjes waardoor de riem slipt.

Alvast bedankt
 #6240  door epmans
 
als je dit doet terwijl de auto op de brug staat kun je wellicht zelf horen waar het exact vandaan komt, pomp, stuurhuis of misschien wat van je ophanging?
 #6243  door Theo
 
Die snaar zal best te slap staan, gewoon even spannen, dan weet je wat.

Maar het geluid klinkt wat mij betreft niet als een slippende snaar.
 #6245  door easy rider
 
Als ja maximaal uitstuurt dan krijgt de pomp het even moeilijk, zit geen overdruk ventiel op dus bij een slappe snaar komt de pomp gewoon even stil te staan. Het lijkt er op, zo aan het filmpje te zien, dat de snaar alle kanten op vliegt. Even spannen dus en dan verder kijken.
 #6248  door flash
 
Zal inderdaad eens beginnen met simpelweg de snaar te vervangen. Ik denk dat je de witte bedrukking op de alternator-waterpomp snaar ziet voorbij komen en dat ziet als uitslaan van de servosnaar, zo erg is het zeker niet hoor.

Hoe zit dat trouwens met de niveauregeling? Ik meen dat deze standaard was op een M5 en volgens de vorige eigenaar is deze dus aangepast (afgesloten, afgedopt...?) voor de KW schroefset.
Werkt die niveauregeling ook op de servopomp? En zo ja, waar wordt deze afgetakt en zijn er zaken die je zeker niet mag doen als je ze weglaat? Ik herinner me vaag een e30 M60 ombouw waarvan de servopomp was kapot gelopen omdat hij de leidingen voor de niveauregeling gewoon had afgedopt. Ik zie wel maar 2 leidingen vertrekken vanaf mijn pomp.
 #6260  door Theo
 
Ik heb wel eens een foto gezien van een E38 zeven-serie waarbij de niveauregeling was doorgelust in plaats van afgesloten.

Volgens mij is dat de manier. Op die manier kan de olie gewoon door blijven circuleren.
 #6261  door Theo
 
flash schreef: Ik zie wel maar 2 leidingen vertrekken vanaf mijn pomp.
Dan heb je geen niveauregeling. Er moeten drie leidingen vanaf de pomp vertrekken. Twee voor de stuurbekrachtiging en een van de niveauregeling.