E34Forum.nl

 #6876  door martijn76
 
Oei, dat is een gevoelig item. ,
Gezien de ervaringen de afgelopen 2 jaar moet iemand met een wel heel serieus verhaal komen wil ik nog denken aan een ombouw voor een ander..

Gisteren nog iets voor elkaar gekregen, koppeling, motorsteunen en het achterste uitlaatspruitstuk gemonteerd. Nu wachten op de bak olie, dat was ik niet van plan te vervangen maar nu ie er toch naast ligt.
Bij het verwijderen van de folie en tape van de uitlaatpoorten zag ik dat er 1 tapeind mistte...
Ik had ze voor de vorige ombouw besteld, maar ook gebruikt. Kijk ik in een moeren/bouten kist, ligt er nog 1 zo'n rakker bovenop :D
Foto0334.jpg


Nét toen ik de koppeling vast had gezet bedacht ik me dat hetgeen ik 5 minuten daarvoor gezien had er anders uit ziet als bij de gewone m30.
Wie ziet het?
Foto0335.jpg
Foto0336.jpg
lager.png
Wat ik zo snel kan vinden is dat de lagers ergens halverwege de jaren 90 gesealde exemplaren zijn en om die reden er geen vilt en stofkapje meer nodig is.
Mocht dit niet kloppen en dat stofkapje wel nodig zijn, laat het me weten aub, het liefst voordat ik de bak monteer en zeker vóór ik het spul in de auto leg ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door martijn76 op 31 mar 2015, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
 #6877  door martijn76
 
Ook kwam er vanmorgen een cadeautje uit de States, kan ik het diff ombouwen.

Theo is dol op klokken dus speciaal voor hem een teaser:
Foto0338.jpg
Misschien dat iemand ziet dat dit geen e30 maar een e36 klok is. De e36 klokken zouden een betere koeling/smering hebben en daardoor langer goed blijven. Geen idee of het waar is, ze zijn vooral makkelijker verkrijgbaar en aan de andere kant van de oceaan verkopen, ehh ik bedoel geven ze de klokken vooral los weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #6885  door Theo
 
Ik had pas geleden een 188 sperklok in mijn handen uit een E34, die had ook meer gaten en openingen dan een E30 sper.

Qua maten zijn ze verders precies gelijk, gewoon plug & play dus, maar dan met een bietje extra oliekoeling. Beter!
 #6897  door martijn76
 
Het 3.15 diff moet voorzien worden van de sperklok, met dank aan Theo voor het laten zien hoe makkelijk je van een gewoon, een sper diff maakt.
De bouten van het kroonwiel zitten muurvast, in de bankschroef, deze borgen tegen de werkbank en dan met een end ijzer als verlengstuk komen ze uiteindelijk los.
Het diff krijgt natuurlijk nieuwe (sper) olie.
De versnellingsbak- en motorolie heb ik nu dus ook in huis, komende week moet het dan toch echt gebeuren.
Foto0339.jpg
Foto0341.jpg
Foto0344.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #6899  door Theo
 
Mooi plaatje van een werkbank met leuke spulletjes.

Kreeg je die snelheidssingnaaldinges weer een beetje op zijn plek? Ik laat hem tegenwoordig even op de klok persen bij een tentje hier in het dorp, die dingen willen nog wel eens tegenstribbelen. Veel kracht heb je niet nodig, maar hij moet effe in één keer goed.
 #7062  door martijn76
 
Het ' snelheidssignaaldinges' heb ik er op getikt met een kroonwiel die ik niet gebruik, gaat er zo op als je hem recht houdt.
Vandaag gestoeid met de motorrubbers/steunen. De vorige keer was dat ook even tobben om ze allebei in de juiste gaten te krijgen, het is nou eenmaal geen vierpittertje die je even aan 1 kant makkelijk op kan tillen. Dit keer mbv de kraan de steunen elk apart de lucht in, zodat de rubbers netjes in beide gaten komt, 1 voor de draad, 1 voor de paspen.

Gelukkig, hij past! :D
Foto0355.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7182  door martijn76
 
Vandaag de laatste loodjes, elektrisch aansluiten, radiateur en fan monteren en vloeistoffen bijvullen.
Eigenlijk had ik bijna geen tijd meer, zou ie het niet doen dan zou ik me de hele avond opvreten maar kon het niet laten :D
Eerst zonder pomp de motor rondgedraaid, dat werkt.
Dan ook maar met wat benzine proberen....paar keer rond sputteren en dan met een grote brul is de B10, na jaren kunstmatig in slaap gehouden te zijn, weer ontwaakt! 8-) 8-)
Morgen warm lopen, de kopbouten natrekken, kleppen stellen en dan maar eens de weg op.
Aangezien het 3.91 diff er nog op zit kan ik de eerste versnelling waarschijnlijk niet gebruiken, maar dat komt volgende week wel weer goed.
Mooie afsluiter van de middag.
 #7186  door Wessie
 
Beter Martijn.
Ben benieuwd hoe dat van ze plek gaat in de cabrio.
Gaat nog een aantal jaar duren maar dan gaat toch hier de S38 er een keer in.
 #7195  door martijn76
 
Vanmorgen de motor warm laten lopen om de kop na te draaien. Eerste tegenvaller was dat de fan niet aansloeg, na alle bedrading te hebben nagelopen heb ik de radiateur bij de temperatuur sensor ontlucht; fan weer ok.
Na het afkoelen zojuist de kopbouten nagetrokken, laatste puntje zijn de kleppen.
Nooit erg in gehad, maar toen ik de 6e nokken op kantelen wilde zetten realiseerde ik me dat de +-5cm ruimte tussen rad en krukaspoelie te weinig is voor een dop 36 en ratel....
Nu dus even 15 minuten de teleurstelling verwerken en een happie eten en dan de radiateur er weer uit, kleppen stellen, terugbouwen en opnieuw ontluchten. Daar gaat de geplande zondagse rit.
Soms zit 't mee, meestal nie.

De bommenwerper (zoals Theo 'em noemt) klinkt trouwens wel erug lekker. Het is overduidelijk dat dit geen 318 is.
 #7196  door martijn76
 
Kan hem natuurlijk ook met de startmotor rond krijgen, maar dan loop ik denk ik te tobben om de nokken allemaal in de juiste positie te krijgen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8