E34Forum.nl

 #6603  door Coach
 
Eigenlijk zou ik wel een beetje meer vermogen (koppel, met name) willen bij mijn 520i. Chippen is een mogelijkheid, maar is dat ook een beetje zinvol? Qua investering en resultaat?
 #6605  door Frank87
 
Daar win je niks mee bij een benzine zonder Turbo. Chippen is iets wat bij turbomotoren hoort. De investering zou je 300-400 kosten voor een winst van bijna niks. Misschien niet eens 4 pk.

Wat je beter kunt doen, is een 2.5 blok scoren en die er in leggen. Een goed blok mag 500 euro kosten en kan er zo in.
 #6606  door Coach
 
Nee, swappen is niks. Afgezien van de kosten, gaat minimaal de helft van de swaps ook nog eens fout. Of de auto start nooit meer, of achteraf blijken bepaalde opties vergeten te zijn... Chippen is wild genoeg.
 #6607  door epmans
 
heb nog wel een M51 Garrett turbo pakketje. Ook een tekening om mallen voor het spruitstuk te maken.

(Maar of dit wel iets voor jou is...)
 #6608  door Coach
 
Haha, bij "Garret" was ik je al kwijt, Eric, dus nee, da's niks voor mij.
 #6609  door epmans
 
dan gewoon een gat in je uitlaat maken, dan heb je 'tussen-de-oren-tuning'. Je waant je werkelijk the Stig.

De 2.0 is een heerlijk blok, maar om op snelheid te komen moet je eerst ff flink trappen. Daarom is het kiezen tussen accepteren of een 2,5. Dus topic kan weer dicht :lol:
 #6610  door Theo
 
En tòch...

De eigenaar van een garagebedrijf heeft mij ooit een verhaal verteld van iemand met een circuit 325i (met M502.5 dus) dat die klant de auto niet mee terug kende na het deskundig chippen van de motor. Volgens hem zijn er toch goed merkbare winsten te behalen bij een M50.

Maar om die truc nou uit te halen bij een 2.0 tsja... je hebt het wel over 4 à 500 euro voor nog geen 10 PK.

Lekker gaan sparen voor een 2.5 en de auto een weekendje bij Martijn neerzetten, die rochelt dat wel voor je.
 #6613  door Coach
 
Er wordt niet geknutseld aan de motor. Soms moet je het maar accepteren en op zich is ie vlot genoeg. Zo'n hard rijder ben ik ook weer niet. Had leuk geweest om een beetje extra koppel te hebben, maar als de kosten niet in verhouding tot de baten staan, dan houdt het op.
 #6619  door Cees
 
een chippie geeft egt wel meer waarde
er hangt alleen een maar aan vast
en dat zijn de andere dingen die dan mee gaan spelen
een beetje knappe lucht inlaat en vooral de uitlaat
die kunnen je een echte meerwaarde geven kwa vermogen
 #6623  door easy rider
 
Bij een ongeblazen motor kan chippen best wel uitmaken maar dan alleen in combinatie van bijvoorbeeld flowen en polijsten van inlaatpoorten en matchen inlaatspruitstuk, een spaghetti uitlaat er op schroeven, doorstroomdempers aanbrengen enz. Gaat dus flink in de papieren lopen.