E34Forum.nl

 #7011  door JerunK
 
Omdat een veer LV was gebroken en de APK ophanden was, vorige week meteen maar links en rechts nieuwe veren en schokdempers aan de voorzijde onder mijn 525iTouring laten zetten.
Besteld bij Besteonderdelen.nl :
KYB Excel G gasgevulde schokdempers
Lesjofors veren
nieuwe taatslagers SNR
en een set eindrubbers en stofhoezen Sachs

Er zijn onderdelen besteld volgens normale specificaties en rijhoogte. Ik wilde geen verlaging aan de voorzijde.
047klein.jpg
DSC_0222.jpg
DSC_0224.jpg
DSC_0226.jpg
005klein.jpg
003klein.jpg
De bestelde taatslagers bleken niet te passen en zijn inmiddels weer teruggestuurd. De oude taatslagers bleken nog te voldoen en zijn hergebruikt.

Ondanks dat de onderdelen voor de standaard rijhoogte zijn gekocht, lijkt de auto voor mijn gevoel behoorlijk wat hoger op z'n poten te staan dan normaal, wel even wennen. Voor de lijn van de auto maakt het echter niets uit: die loopt mooi schuin naar achteren op en de auto hangt ook niet op z'n kont nu.

De auto rijdt nu in ieder geval weer geweldig. Ik merk nu dat de vering en demping behoorlijk aan zijn eind waren: de auto reed altijd wat zoekerig om niet te zeggen als een dweil en zijwind was bij nader inzien wel een issue. Drempels waren altijd een ramp, hij sloeg vaak volledig tot de aanslag door , dat is over. Het afrolcomfort op korte oneffenheden als putdeksels en dillatatievoegen van bruggen o.i.d. is wat minder, deze worden wat steviger doorgegeven, maar het wegcontact is enorm veel beter.

Mijn vriendin had de auto gisteren mee en herkende de wagen bijna niet terug, zeker omdat zij wel van doorrijden houdt ;)

Met andere woorden; ook als je denkt dat je vering en demping nog best oke zijn en je auto heeft meer dan 2 ton op de klok: voor de gein gewoon nieuw spul monteren. Over KYB dempers icm Lesjofors veren wat mij betreft niets dan goeds.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JerunK op 10 apr 2015, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 #7029  door JerunK
 
Taatslagers: hiermee worden de toplagers bedoeld. Een taats is in de bouwwereld een scharnierpunt onder of boven een deur of raam (denk aan de toiletdeuren in treinen) Overigens heb ik de term overgenomen van de pakbon en vind dat deze vanuit technisch perspectief de lading beter dekt dan de term "toplager", die geeft alleen de positie van het lager aan, niet de functie.
 #7035  door ivo
 
JerunK schreef:in de bouwwereld
JerunK schreef:in treinen
Vage term..... we zitten niet in de bouwwereld of in de trein, dus lekker toplager of veerpootlager blijven noemen.

Dus eens met Theo! :D
 #7037  door easy rider
 
Vaktechnisch gezien heeft hij een punt. Het is namelijk niks anders dan een taatslager. Dat wij het nu een toplager noemen komt alleen maar vanwege het feit dat het taatslager bovenin de veerpoot zit.
 #7040  door Theo
 
Uiteraard is het allemaal maar prietpraat van mijn kant hè, noem het lekker zoals je wil.

Af en toe lees ik echter woorden waar ik even om moet gniffelen, boite, naft en koplampen met smilley's zijn er nog een paar. Hier in de Randstad praten we net als de nieuwslezer of de weerman op tv, de taal van andere culturen lees ik alleen via forums :mrgreen:
 #7042  door Bart Jansema
 
ivo schreef:
JerunK schreef:in de bouwwereld
JerunK schreef:in treinen
Vage term..... we zitten niet in de bouwwereld of in de trein, dus lekker toplager of veerpootlager blijven noemen.

Dus eens met Theo! :D

Ik voelde me altijd meer in de onderwereld toen ik nog de e34 had haha .