E34Forum.nl

 #7076  door ElektroNick
 
Beste forumleden,

Mijn BMW 520i E34 Touring uit 1994 heeft sinds enkele maanden een vreemd probleem.
De dashboardverlichting (de 3 lampjes achter de kilometerteller, toerenteller etc.) vallen namelijk uit wanneer ik het knipperlicht aanzet. Dit gebeurt circa 1 op de 2 keer en dus niet altijd.
De knipperlichten en alle andere lampjes werken wel naar behoren.
Wanneer ik de knipperlichten uitzet springen de dashboardlampjes soms weer aan, soms ook niet. Na een stukje rijden springen de lampjes dan vanzelf weer aan. Al blijven ze soms ook flikkeren nadat ze eenmaal zijn uit geweest. Eens de verlichting uit is kan ik ze vaak ook weer aanzetten door eventjes op de 4-richtingaanwijzersknop (waarschuwingsknipperlicht) te drukken. Trouwens gaat het rode lampje in die 4-richtingaanwijzersknop altijd tegelijkertijd aan en uit met de dashboardverlichting.
Omgekeerd werkt trouwens ook, als de verlichting brandt en ik zet mijn 4 richtingaanwijzers aan, dan gaat het dashboardlicht uit.

Ik heb al zeer veel Engelstalige en Duitstalige fora doorgelezen, maar mijn probleem ben ik nog maar 1 keer tegengekomen op een Duits forum maar daar werd het niet opgelost.
Op een ander forum las ik dat de 4 condensators op de printplaat achter de kilometerteller vaak zorgen voor nare problemen. Dus die heb ik al vervangen (ik studeer als elektrotechnisch ingenieur, dus gelukkig kan ik solderen). Ook heb ik de meeste soldeerverbindingen op die printplaat opnieuw vertind. Maar zonder resultaat...

De fout lijkt echt verband te houden met de knipperlicht schakeling. Als ik het knipperlichtrelais uit de zekeringkast trek en ik knipper, dan blijft de dashboardverlichting wél branden.... Zou het knipperlichtrelais ervoor kunnen zorgen dat de dashboardverlichting soms uitgaat?

Wat denken jullie? O ja, de auto is al 3 keer naar de garage geweest en daar hebben ze allerlei kabelbomen doorgemeten en ook de verlichtingsschakelaar vervangen, maar eveneens zonder resultaat. Vandaar dat ik het zelf eens wou proberen. :D

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Nick
 #7080  door ElektroNick
 
UPDATE: Vergeten bij te vermelden dat ook de verlichting van de middenconsole (alle oranje verlichting van de verwarming etc mee uitgaat).

En heb net nog ontdekt dat de fout enkel optreedt bij draaiende motor! Als ik de sleutel gewoon in het contact steek en het contact aanzet, dan mag ik knipperen zoveel ik wil, alle lampjes blijven dan branden! Als ik de motor start en eenmaal links knipper dan gaan alle lampjes uit...
Ik snap er niks meer van!
 #7081  door Bart Jansema
 
Ik las zoiets laatst op het amt forum en daar lag het aan de lamp het wolfsramdraadje in 1 van de pitten maakte een brug in de pit waardoor dit ook gebeurde lampen eruit trekken en allemaal controleren! Of het draadje erin niet los zit
 #7083  door Bart Jansema
 
Sry mijn vorig antwoord klopt niet. Jeb het voor je opgezocht die mensen hadden volgende als mistlamp aan stond en ze zette de knipperlicht aan ging het mistlicht ook mee knipperen oorzaak was slechte massa van een achterlicht. Misschien dat je er wat mee kan lijkt er wel veel op.
 #7085  door ElektroNick
 
Bedankt voor je reactie Bart. Zeker interessant wat je daar aanhaalt.
Maar dat wil wel betekenen dat de fout zowat overal kan zitten, in eender welke massaverbinding...
Maakt het zoeken er niet gemakkelijker op helaas :?
 #7104  door Speedy
 
Wat gebeurt er als je de knipperlicht relais er uit trekt? En dan richting aangeven?
 #7132  door ElektroNick
 
Als ik het knipperlichtrelais eruit haal dan mag ik zo vaak links/rechts knipperen als ik wil, de dashboardverlichting blijft gewoon aan. (Uiteraard werken de knipperlichten dan wel niet).
Zou het relais soms kortsluiting maken tijdens het aan- en aftrekken?

Ik heb al een vervangend relais gezocht, maar die zijn precies niet zo makkelijk meer te krijgen.
Het is een Siemens 1388 533. Denk je dat het de moeite is om zo'n nieuw relais te kopen en te testen?
 #7135  door epmans
 
niet zo makkelijk te krijgen? ik heb er minimaal 3 van liggen!

voor 15 euro verzend ik r eentje naar je in België (uiteraard porto inbegrepen).
 #7137  door Speedy
 
Het zou het relais kunnen zijn. Zoals nu blijkt lijkt het daar inderdaad in te zitten. Mocht het zo zijn dat je bij een ander Relais het zelfde probleem hebt. Zou het ook in de hendel van het knipperlicht kunnen zitten. Of de tellerbak. Werkte de lampjes van de Richting aanwijzers wel gewoon mee op de tellerbak?
 #7138  door ElektroNick
 
De lampjes van het knipperlicht blijven inderdaad gewoon werken. Die vallen nooit uit.
Enkel de 3 lampjes achter de kilometerteller en toerenteller vallen uit, alsook alle controlelampjes in de middenconsole (verwarming etc).
De radio blijft wel gewoon werken.

Misschien dat ik straks eens naar mijn garagist ga en vraag of hij nog een passend relais heeft liggen om eens te testen.
Mocht de garage geen relais meer hebben dan stuur ik u een bericht Mr. Epmans :)

Maar ik zou toch denken dat de garagist het relais wel getest zou hebben de afgelopen 3 keer dat ik hem had gevraagd om de verlichting te herstellen?