E34Forum.nl

 #7121  door Coach
 
Onder 'andere projecten' valt ook mijn nieuwe aanwinst
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gaat om een 316i sedan uit 1989 met totaal geen opties. Alle ramen zijn handbediend en zelfs stuurbekrachtiging moet ie missen. De rechterdeur en achterklep zijn ingedeukt maar de body is keihard op alle bekende zwakke plekken van de E30. De motor (M40) loopt als een zonnetje en bij de auto is een 'nieuwe' deur geleverd in de goede kleur en de radiator (zo kreeg ik net te horen) wordt ook vervangen. Ik wilde een E30 van een paar honderd euro terug, want ik blijf het een prachtige auto vinden. Mijn enige eisen: de auto moest hard zijn en - niet onbelangrijk - ook gewoon lopen. Kapotte aanbouwdelen zijn te vervangen, maar las- en plaatwerk moet ik niks van hebben. Veel te moeilijk voor veel lassers en goede lassers zijn lastig te vinden en ook nog eens steenduur.
Uiteraard ga ik met dit goede nieuws altijd gelijk naar Fatih om onderdelen te scoren die ik 'nodig' heb.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mooie kroonkrukjes (die er nu onder zitten zijn zwart, zoals je ziet en daar hou ik niet van), een vervangend kofferbakdeksel in de goede kleur, een tellerbak met toerenteller ipv analoge klok en een old-school radio. Vrijdag gaan we het hele spul monteren en op zoek naar twee nette voorstoelen.
 #7122  door Coach
 
Inmiddels ben ik ruim een week aan het knutselen in afwachting van het fixen van de remmen en koeling (preventief) bij de garage
Afbeelding
Afbeelding

Schop-plaat
Afbeelding
Afbeelding

Nieuw kachelpaneel met klok
Afbeelding
Afbeelding

Daar moet dus de hele tunnelbak er voor uit ivm allerlei verborgen schroefjes. Wel een goed moment om de binnenkant schoon te maken.
Het resultaat is dan wel
van
Afbeelding

naar
Afbeelding

En dat voor slechts een klokje? Ja, want je kunt in het andere paneel namelijk niet het plastic vierkantje verwijderen en er even een klokje inhangen. De hele front moet verwisseld worden en zowel boven als onderin zitten schroefjes onder de andere interieurdelen, die je dus eerst allemaal moet demonteren. Verrassend genoeg zat al het originele bevestigingsmateriaal er nog: dopjes, plastic schroefjes, etc. Helemaal compleet.

En tenslotte
Van
Afbeelding
Afbeelding
Een heel old-school sportstuur van leer. Rijdt net iets fijner dan het dunne plastic stuurtje.
 #7123  door Coach
 
Weer een aantal stappen gezet in het cosmetisch herstel van de E30

Stoelen
Afbeelding

De oude, luchtgekoelde stoelen er uit
Afbeelding

En de nieuwe er in.
Afbeelding

Het resultaat: een setje prachtige stoelen in nieuwstaat. Onbeschadigd en nog 'kei-hard'
Afbeelding

Toen die smerige zwarte velgen er af
Afbeelding

Kroonkurkjes in de originele kleur terug
Afbeelding

Resultaat: ongekende schoonheid!
Afbeelding

De oude, kapotte en geverfde bumper met beschadigde stootlijsten er af en een andere onbeschadigde in de originele kleur terug
Afbeelding

De knipperlicht-houder moest overgezet worden en nog wat klein herstelwerk en het resultaat
Afbeelding

Weer een mooie strakke bumper in de goede kleur.

En last but not least: ik heb weer een originele krik en velgsleutel terug. Altijd mooi en handig.
Afbeelding

Volgende week komen er nieuwe dikke 14 inch banden onder van wel 195 breed en worden de remmen nagekeken en gemaakt. Want dat is wel nodig. Daarnaast denk ik dat er een nieuwe thermostaat in moet en komt er een andere catalysator onder omdat deze helemaal verrot is.

En bij het schoonmaken omdat de stoelen er toch uit waren, kwam ik dik geld tegen, zodat mijn investeringen er al bijna gelijk uit zijn. De auto betaalt zichzelf terug...
Afbeelding
 #7124  door Coach
 
Schoonheid zit 'm ook in de details.
Afbeelding
Afbeelding

Nou die 'i' nog zien te vinden...

En de auto is door de monteur niet alleen van verse banden voorzien, maar ook gelijk nagekeken. Conclusie ziet er allemaal heel gezond uit. Zeker het redden waard.
Afbeelding

Er kwam een enorm gerammel onder de auto vandaan en dat bleek het hitteschild te zijn waar ik de uitlaat verdacht vond. Kapotte schild er af, rammel weg en de uitlaat blijkt nog in keurige staat te zijn.
Daarnaast remde de auto heel sponzig. Remmen achter nagekeken en er bleek een lekke remcilinder te zitten.
Afbeelding
Afbeelding

Trommels zijn ook weer helemaal schoon en opgeschuurd. Nu laat ik de thermostaat en waterpomp ook nog vervangen en dan kunnen we rijden en weer door met de buitenkant.
 #7127  door epmans
 
Die knapt ff op zeg! Top resultaat hoor.

Wel valt me de roest op in de kofferrruimte, zie stalen wiel en bruine bekleding op plaats krik. Minimaal een onderzoek waard en nog even de koffer bekleding vervangen.
 #7187  door JerunK
 
Helemaal de Alf Cremer aanpak (Youngtimer Magazine, Duitse editie): cosmetisch vererrugbeterde auto weer helemaal netjes maken. Leuke auto, leuk projectje, krijg weer helemaal zin om mijn e28 nu echt uit de winterstalling te halen.
 #7189  door Coach
 
epmans schreef:Die knapt ff op zeg! Top resultaat hoor.

Wel valt me de roest op in de kofferrruimte, zie stalen wiel en bruine bekleding op plaats krik. Minimaal een onderzoek waard en nog even de koffer bekleding vervangen.
Heb de oorzaak al gevonden, Eric. Het linkerachterlicht - waar de auto schade heeft - zat er verkeerd in gemonteerd en helemaal scheef. Ter compensatie hadden ze er klodders kit tussen gespoten, maar het lekte gewoon naar binnen daar. Een aantal montage punten was afgebroken, onvolledig of ongebruikt, dus hij hing er min of meer in en er stond ook een laag water in. Opgelost met een ander achterlicht en gewoon gemonteerd zoals het moet.
 #7671  door Coach
 
Zo, motorisch is het autootje weer helemaal top. Nu weer wat cosmetische zaken
Afbeelding
De spiegels hebben nog nauwelijks lak dus tijd voor het betere spuitwerk.
Afbeelding
Schuren
Afbeelding
Eerste laklaag
Afbeelding
Blanke lak
Afbeelding

En weer terug op de auto. Sticks out like a sore thumb... Nogal een verschil, zo'n vers gespoten spiegel. Maar het ziet er een stuk netter uit. En zo wordt de auto langzaam maar zeker weer een mooie E30!
Met neef Kenneth een grote klus aangepakt: de keivanger vervangen
Afbeelding
Afbeelding

Die zit op 5000 plaatsen vast dus dat duurde even voordat ie er af kwam. Vergeten foto's te maken, maar de hele grill en de koplampen moesten er ook af om overal bij te kunnen. Dit was de reden waarom er een grote kier zat:
Afbeelding

De steunen aan beide kanten waren helemaal krom, omdat de auto waarschijnlijk een behoorlijke tik van voren had gehad. Zo hoort het er uit te zien:
Afbeelding
Recht dus; zo'n 90 graden.
Het resultaat, na ruim 4 uur (de)monteren:
Van:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding

Alles sluit weer netjes aan. Omdat het natuurlijk allemaal gebruikte onderdelen zijn en de auto al hier en daar een kusje heeft gehad, kost het af en toe behoorlijk wat inspanning om alles goed op z'n plaats te krijgen. Maar het is gelukt.
Flinke klus die niemand die er niet van weet ooit op zal vallen. Behalve als het je eigen auto is. Dan wordt die kier met de dag groter. Dus blij dat we het toch gedaan hebben.

Ik had ook nog een stoomreiniger gehaald om de E30 van binnen helemaal goed schoon te maken.
Vriendin Marlies nam dit klusje op zich en er kwam inderdaad wel wat vuil uit...
Afbeelding

De stank van mottenballen is er nu ook uit, dus het wagentje ruikt ook weer fris en fruitig. Al met al: it's been a good day...
 #7672  door Coach
 
En de auto staat voorlopig gestald. Het is nu weer voor de E36 cabrio en in het najaar mag ie weer naar buiten. Dan laat ik het onderstel aanpakken en hoop ik wat nieuwe leuke onderdelen bij elkaar gespaard te hebben.
Afbeelding

Ik wil er een paar mooie 16 inch velgen onder, stuurbekrachtiging, spoilertje er op, etc. En andere leuke dingen die ik misschien nog tegen kom.
 #11199  door Coach
 
En dan blijkt dat je helemaal geen hoedenplank met speakergaten hoeft te kopen want de meneren van BMW hebben daar allemaal al aan gedacht
Eerst alles er uit. Da's niet zo moeilijk
Afbeelding

Zag er nog goed uit, dus schoonmaken
Afbeelding

Bij BMW heeft er iemand bedacht om de contouren van de speakergaten en de bijbehorende schroefgaten vast weer te geven, dus met een mes van de Action (€ 2,60) aan de slag
Afbeelding
Afbeelding

En keurig ingebouwde speakers in mijn eigen hoedenplank
Afbeelding

Afbeelding

Het eindresultaat