E34Forum.nl

 #7262  door Vincent
 
Een hersenspinsel waarvan ik benieuwd ben hoe jullie er tegenaan kijken en wat eventuele mogelijkheden zijn.

Mijn E34 is redelijk stil, natuurlijk afgezien van het welbekende windgeruis. De motor hoor je bijna niet en zeker op constante snelheid is de motor slechts op de achtergrond hoorbaar.
Trap je echter op het gaspedaal en wordt de kickdown geactiveerd, dan brult de motor het uit. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die dat gaaf vinden, maar eigenlijk vind ik dat een chique E34 onwaardig. Een gepaste zes-in-lijn brom hoort erbij, niet dat het blok als een één of andere brullende motor langs komt blaffen.

Zeker toen ik de Rover had en nu met de E38 weet ik dat het wel kan. Hoewel de Rover qua isolatie niet te vergelijken was met de E34 was het wel zo dat het activeren van de kickdown de motor een gepast geluid geeft. De E38 heeft dat ook en die heeft feitelijk zelfs hetzelfde blok (wel een generatie jonger).

Nu heb ik op internet een beetje zitten zoeken en het zou zomaar kunnen dat de jaren ook geluidslekken tot gevolg heeft. Nu weet ik dat het schutbord niet meer in nieuwstaat is, dus dit zou al een enorm doorgeefluik van geluid kunnen zijn.
Maar ik vraag me het volgende eigenlijk af: is het een optie om geluidsabsorberend materiaal aan de binnenkant van het schutbord en onder de motorkap te bevestigen?

Ik weet dat er op de markt een soort van isolatiematten voor de auto te koop zijn (zo'n twee centimeter dik) die hitte-, olie- en waterbestendig zijn. Dit zou natuurlijk mooi zijn, maar gaat dat dan niet ten koste van de koeling in de motorruimte?
 #7265  door Frank87
 
Ik ga precies hetzelfde doen met de Audi 80 van mijn vriendin. Deze auto komt uit een erfenis van een oudoom. Hij kocht hem nieuw in 1994 en hij is perfect onderhouden. Reden om er best wat in te mogen steken.

De audi 80 heeft geen isolatie onder de motorkap en op het schutbord. Wat ik ga doen is een materiaal kiezen wat zelfklevend is (of eenvoudig te kitten is met poly-kit) en dat onder op de motorkap doen, op het schutbord en op het deurstaal na demontage van de deurpanelen. Ik hou rekening met het raammechanisme door dwars iets te plaatsen.

Of dit de motorkoeling verslechterd? Dat durf ik niet te zeggen. Deze Audi maakt gebruik van een elektrische fan vanaf een bepaalde temperatuur. Zolang je rolt haal je deze temperatuur niet door de rijwind. Dit komt pas bij het filerijden of stadsrijden met warm weer.. Net als de visco van de BMW. Ik zal hier mee moeten experimenteren. Wel denk ik dat iedere 2 jaar je koelsysteem volledig flushen al een hoop doet. Oude koelvloeistof veranderd in kleurloos waterige troep die niet veel meer doet. Daar valt denk ik meer te winnen.. Een optimaal koelsysteem met een gezonde radiateur.
 #7266  door epmans
 
nou weet ik dat jij zeer nauwkeurig bent, nou weet ik dat jij wat dashboard en airco modificaties hebt gedaan.
heb jij wel alle isolatie nog zitten? van rubber en van stof? bij de pedalen (en passagierszijde) loopt het tapijt best ver door omhoog. daar boven zit dan weer wat rubber achtig. en in het dashboard zit ook diverse foam.
 #7276  door Vincent
 
Alle isolatie zit er nog. Onder het dashboard zit ook die dikke mat. Tapijt loopt inderdaad nog ver naar boven toe aan de voorkant.
Ik ben gewoon strontverwend en een luie automobilist die onderweg lekker onderuit gezakt wil zitten met een bekertje koffie en een lekker concert op de achtergrond.
 #7277  door ivo
 
Die bitumen of antidreun matten kun je zowel binnen als buiten de auto plaatsen. Ik zou alleen opletten met plaatsing tegen het schutbord ivm reflectie van de warmte ri. motorruimte.
Achter de achterbank leuning kun je ze plaatsen, onder het tapijt op de bodem en in de kofferruimte kun je ook veel winnen nog qua isolatie verwacht ik wel.
 #7281  door Jgpeggeman
 
bij mij is het juist tegenovergesteld....

Ik vind het gebrul, gejank en gekrijs van de m50 juist heerlijk (wanneer je het gas in trapt), en in combinatie met een gemodificeerde einddemper geeft dit een geweldige geluidsbeleving (op de momenten wanneer je het wilt, verder is die gewoon lekker rustig).

In mijn geval heb ik bewust ook de motorkap isolatie weggelaten, omdat ik vond dat dit iets teveel vond dempen...
 #7284  door Bart Jansema
 
Jgpeggeman schreef:bij mij is het juist tegenovergesteld....

Ik vind het gebrul, gejank en gekrijs van de m50 juist heerlijk (wanneer je het gas in trapt), en in combinatie met een gemodificeerde einddemper geeft dit een geweldige geluidsbeleving (op de momenten wanneer je het wilt, verder is die gewoon lekker rustig).

In mijn geval heb ik bewust ook de motorkap isolatie weggelaten, omdat ik vond dat dit iets teveel vond dempen...

Dit vond ik zelf verschrikkelijk om zonder motorkap isolatie te rijden, aangezien de m50 een 24v is hoorde je alleen maar getik van alles in de kop. Het klonk hierdoor bij mij erg blikkerig! Ik heb er toen een andere kap op gekregen en hier zat geen isolatiemateriaal op dit moest ik nog overzetten van mijn andere kap
 #7285  door Vincent
 
Grappig om te lezen hoe smaken verschillen. Erg leuk in ieder geval :)
 #8315  door 6eamer
 
Ik zou 2 zaken overwegen:
1. isolatie van het geluid vanuit de motorruimte met isolatie tegen schutbord en motorkap.
2. isolatie wrap om de uitlaat vanuit het motorblok, ook wel hitteband genoemd, hierdoor verminder je de hitte afgifte van het spruitstuk in de motorruimte aanzienlijk.
Uitlaatgassen moeten zo snel mogelijk afgevoerd worden en niet andere zaken 'eerst' opwarmen dus dat proces ondersteun je met heat wrap (zou eigenlijk iedereen moeten doen).
Neem aan dat de heat wrap ook wat geluid zal dempen maar voornamelijk de hitte zal stukken minder zijn en dan kan je met een gerust hart je motorruimte isoleren.
 #8317  door Theo
 
Ik vraag me af wat dat heat-wrap doet met de temperatuur van je blok.

In theorie kan de motor (en dan met name de kop) minder snel zijn warmte kwijt met dat spul, ik vraag me af of dat wenselijk is.