E34Forum.nl

 #7642  door MV525i
 
Afgelopen zomer heb ik de usual suspects van het koelsysteem van de 525i vervangen (radiateur, thermostaathuis en thermostaat en ook maar meteen de waterpomp hoewel die nog goed was). So far so good. Omdat de oude gammel was het ik ook een nieuwe koelwaterpeil sensor gemonteerd.

Vorige maand weer koelwater lekkage, was echter snel gevonden. Er loopt een kw slang van de cilinderkop naar de luchtfilter en van daar, via een thermostaat naar het gasklephuis. Slangen rot en thermostaat is staat van ontbinding. Zaakje vervangen en het kw verlies is over. Nummers 10, 13 en 14:
Kw slangen.png
Ik heb echter twee vragen, wellicht weet iemand het antwoord.
1. De kw sensor is nieuw. Oude er af en nieuwe er op. Met de nieuwe sensor krijg ik echter constant de melding van de cc: ‘Kühlwasserstand’ ook al is het niveau hoog genoeg. Moet er iets gereset worden of zo?
2. Wat is de functie van de slangen en de thermostaat die recent vervangen zijn?

Gr, Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7647  door JerunK
 
De thermostaat die je bedoelt regelt wanneer er koelvloeistof naar het gasklephuis geleid moet worden om deze bij lage temperaturen te vrijwaren van bevriezing.
 #7665  door Speedy
 
Hoe is de bedrading naar de nivo sensor? Stekkers binnen in niet gecorrodeerd?
 #7736  door xatox
 
Dan denk ik toch al aan extreem lage temperaturen?
Is het veilig om te zeggen ik dop dit volledig af in Nederland/België?
 #7814  door JerunK
 
Of dat circuit afdoppen veilig is durf ik niet te zeggen. Kan me wel voorstellen dat je (bij temperaturen onder nul) niet wilt dat je gasklep zich moeizaam laat bedienen door ijsafzetting en misschien vast gaat zitten. Ik zou onbezorgd gas willen geven en warm op mijn bestemming willen aankomen.
 #9511  door MV525i
 
En toen ging het verhaal verder…

Omdat de melding “Kuhlwasserstand” niet altijd in het display kwam ben ik het in de gaten gaan houden maar steeds was er voldoende niveau.

Een paar weken later echter was het reservoir leeg. Dus de zoveelste koelwaterlekkage: Slang nummer 6 gescheurd (een dure). Deze vervangen en daarna was de koelwaterlekkage verholpen.
Daarvoor kwam in de plaats een veel te hoge druk in het systeem, slangen zo hard als stalen buizen. Dan denk je al snel aan de koppakking die al dit soort leed veroorzaakt (kennelijk lucht in het systeem want reservoir vaker leeg en dan weer vol en veel te hoge druk). 3 x laten testen en volgens de tests was de koppakking niet stuk (geen uitlaatgassen in het koelsysteem gemeten). Omdat alle andere oorzaken waren uitgesloten (ook de dop van de radiateur) is de kop gedemonteerd en inderdaad de koppakking was nog helemaal intact…
Blijkt de kop krom te zijn (minimaal, dat wel, maar kennelijk voldoende om uitlaatgas in het koelsysteem te krijgen. Kop laten afpersen en vlakken, zaakje terug gemonteerd en inderdaad, probleem verholpen. Overigens: waarom er geen gas gemeten werd in het koelsysteem begrijp ik niet goed, kennelijk was dit toch de boosdoener.

Hoewel alles nu functioneert zoals het moet is de kw sensor nog steeds af en toe van mening dat er geen sap in het reservoir zit. Voor de kopreparatie was deze melding kennelijk correct. Moet ik nu bang worden?
 #9551  door JerunK
 
Heb ik eveneens van tijd tot tijd. Ik heb de sensor eruit gehaald en schoongemaakt, maar maakt ook niets uit. Ik wil nog altijd de bekende soldeerverbindingen in de CCM opnieuw doorsolderen om die als oorzaak uit te sluiten. Tot die tijd vertrouw ik meldingen over Kühlwasserstand niet en check ik de stand regelmatig zelf visueel.
 #9552  door JerunK
 
Bij welk adres heb jij trouwens de kop laten vlakken? Ben je daar tevreden over? Altijd goed om wat adresjes te verzamelen.
 #9570  door danny-ex-touringE34
 
Hoi allen. Mijn BC geeft soms ook spookmeldingen(met pong en al) en dan is er niets aan de hand. Maar reageer altijd wel, want vaak is de melding wel terecht. Al is het even een slecht contact van een lampje, klap :lol: :lol: tegen en achterllichtunit en de lamp brandt weer!(niet altijd, natuurlijk).
Groeten, Danny
 #9573  door MV525i
 
JerunK schreef:Bij welk adres heb jij trouwens de kop laten vlakken? Ben je daar tevreden over? Altijd goed om wat adresjes te verzamelen.
Ik heb de hele kop reparatie laten uitvoeren door mijn garage en daar ben ik zeer tevreden over. Kop afpersen en vlakken wordt door hun ook uitbesteed, ik zou moeten navragen waar dat gebeurt.