E34Forum.nl

 #18632  door MV525i
 
Toch nog eens dit topic naar boven halen.

Na alle koel- en aanverwante ellende loopt het spul nog steeds (1½ jaar) zonder lekkage of koelwaterverlies.
So far so good.

De slangen van het koelsysteem zijn echter nog steeds veel te hard, voor de beeldvorming ongeveer 1½ à 2 keer zo hard als zou moeten. Dat duidt op te veel druk in het koelsysteem. Alle "usual suspects" zijn vervangen maar iets zorgt er voor dat de druk in het koelsysteem te hoog is.

Het is niet:
- De radiateur, de dop of de thermostaat
- De waterpomp
- De kop of de koppakking
- Een verstopping in het blok of in de slangen
- De verwarming (radiateur of ventielen)

Maar wat dan wel?

Ideeën zijn welkom.
 #18633  door Theo
 
Dus: de auto rijdt al weer een tijdje probleemloos, maar de slangen zijn te hard?

Vraagtekens omtrent keiharde waterslangen heb ik al heel vaak voorbij zien komen, mijns inziens hoort dat gewoon zo. Er komt anderhalf bar druk op het systeem van een M50, net zo hard als (bijna) je bandenspanning.

Bij mijn auto's worden de slangen ook altijd zo hard als een baksteen, prima.
 #18758  door MV525i
 
Je hebt natuurlijk gelijk Theo maar ik wil het graag zeker weten. Na het vervangen van de radiateurdop lijkt het me dat de druk in het systeem niet hoger kan komen dan waar de dop op is afgesteld . Zo'n beetje alles aan het koelsysteem is vervangen maar niet de kachelradiateur en dat is op dit moment nou net de zwakste schakel. En die zwakste schakel is 22 jaar oud.

't is wel mijn daily driver, vandaar.
 #18793  door easy rider
 
Ik ben zelf helemaal geen voorstander van die hoge drukken die BMW hanteert omdat alles dan beweegt bij opwarmen en afkoelen en beweging is slijtage. Als een koelsysteem toch afgesloten is van de buitenlucht en draait op een half bar lijkt mij dat voldoende of zie ik dat verkeerd?
 #18817  door Bart Jansema
 
Dat zal wel niet genoeg koelen....... kookpunt van water ligt bij 1,5 bar hoger