E34Forum.nl

 #7690  door easy rider
 
Ik heb vandaag de schokdempers van de veerpoten vervangen waar bij ik gebruik heb gemaakt van een reserve set veerpoten. Op mijn eigen veerpoten zaten veren met een groene streep, deze veren hadden 6 ton weg. Op de veren die er nu onder zitten staat een rode streep, deze veren hebben 3 ton weg en zitten nu onder de TDS. Maar... de auto staat nu, voor zover ik kan zien 2 centimeter hoger op de voorpoten. Weet iemand het verschil tussen deze veren? verlaagd, oostblok veer, enz.?
IMG_1001.JPG
IMG_1010.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7694  door Theo
 
Er zijn voor een E34 heel veel verschillende soorten voorveren, een TDS met airco of automaat heeft een andere veer dan een handbak. Allemaal zijn ze zo gemaakt dat de voorkant op dezelfde hoogte komt te staan, ongeacht de motor of uitrusting. Daarnaast heb heb je voor ieder model weer een M-Tech veer die de auto 2 cm laat zakken te opzichte van standaard en ook daar heb je dus weer soorten in.

Heel spannend is het allemaal niet, een standaard veer voor een E34 met (lichte) M20 motor voorin wordt gewoon gebruikt als stoere M-Tech veer voor een TDS met automaat, ik noem maar wat. Er bestaat dus niet zoiets als een èchte M-Tech veer voor een E34, dat is alleen maar een veer die de wagenhoogte 2 cm lager maakt.

Het zal me niks verbazen als je nu een setje veren van een 530i of 535i met M30 hebt gemonteerd, die wellicht ook weer worden gebruikt als veer voor een TDS met zware automaatbak, airco en een hele serie gewichtige opties. Die kleuren op de veer maken de veer herkenbaar, maar waar welke kleur voor staat weet ik niet en een tabel daarvoor heb ik ook nog nooit ergens gevonden.

Op mijn auto (525i met M50) heb ik huis tuin en keuken voorveren van een E34 525i met M20 gemonteerd, waarmee ik voor een habbekrats een verlaging van een centimeter of anderhalf à twee heb gecreëerd, maar eigenlijk heb ik hem dus 'M-Tech-verlaagd' :mrgreen:
 #7695  door Theo
 
Pak trouwens voor de gein even je dure schuifmaat en meet de dikte van een winding van de veer. Je zal zien dat de veer die je nu gebruikt een fractie dikker is.
 #7717  door easy rider
 
Ik heb een zwaar vermoeden dat mijn veren met groene markering M-Tech veren zijn. Lees dit topic maar even.