Het laatste grote werk aan de 530iA was het repareren van het A/C systeem. Ik heb een goede compressor uit een demontage auto gehaald. Dit was een 730iA V8. Toen ik de oude compressor had gedemonteerd, heb ik deze uit elkaar geschroefd om te kijken wat het probleem was.
Concreet voor demontage ga je als volgt te werk:
- Magneetschijf er af
- Poelie er af
- Deksel losschroeven
- Voor en achterkant verwijderen
- Middenstuk uit elkaar trekken
In totaal +\- 15 min. werk.

[

Het werkt als volgt:
- De magneetschijf zorgt dat de as mee gaat draaien met de poelie. De poelie draait door de riem
- De draaischijf duwt de verschillende zuigers op en neer
- Het op en neer gaan van zuigers zorgt voor compressie
Bij deze A/C compressor was het probleem dat hij zonder smering liep. Wat er dan gebeurt, is dat de zuigers zich gaan vastlassen aan de zuigerwandjes. Dan is het voorbij. Waarschijnlijk kreeg de vorige eigenaar het probleem dat de A/C niet meer uit wilde en had hij dit niet door. Door een poreus systeem raakte hij op termijn zijn gas kwijt waardoor ook de PAG olie niet meer bij de compressor kwam. Dan is het al snel einde verhaal.
Concreet voor demontage ga je als volgt te werk:
- Magneetschijf er af
- Poelie er af
- Deksel losschroeven
- Voor en achterkant verwijderen
- Middenstuk uit elkaar trekken
In totaal +\- 15 min. werk.

[

Het werkt als volgt:
- De magneetschijf zorgt dat de as mee gaat draaien met de poelie. De poelie draait door de riem
- De draaischijf duwt de verschillende zuigers op en neer
- Het op en neer gaan van zuigers zorgt voor compressie
Bij deze A/C compressor was het probleem dat hij zonder smering liep. Wat er dan gebeurt, is dat de zuigers zich gaan vastlassen aan de zuigerwandjes. Dan is het voorbij. Waarschijnlijk kreeg de vorige eigenaar het probleem dat de A/C niet meer uit wilde en had hij dit niet door. Door een poreus systeem raakte hij op termijn zijn gas kwijt waardoor ook de PAG olie niet meer bij de compressor kwam. Dan is het al snel einde verhaal.