E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #29004  door Gert

Motor niet meer warm, pas na een half uur ofzo. Thermostaat dus.
Historie bijgehouden wanneer vervangen:
Juli 2005 bij iets van 210.000 km.
Januari 2010 bij 260.950 km.
Mei 2019 bij 347.500 km.
en nu november 2025 bij 387.000 km.

In 2005 zelf gedaan en daarna bij een garage. Het nadeel daarvan is, zolang je dat niet bij een BMW garage doet, dat ze er dan een vreemd merk thermostaat in knallen. Die past niet niet en dus kitten ze de boel af.
Tevens vervangen ze dan de ring niet, die in het thermostaathuis zit. Dat is begrijpelijk, want dat is een kloteklus, werkelijk waar.
Nu heb ik BMW spul geregeld en die ring vervangen met veel pijn en moeite, maar het is gelukt.
Belangrijk is om het thermostaathuis niet te vernielen want die is niet meer leverbaar. Nu kan een goede lasser het ding wel weer dicht krijgen, maar heel laten geniet mijn voorkeur.

Afijn, inmiddels gelukt en alles is weer normaal, qua temperatuur.
Hier de ouwe zooi:
Afbeelding

Volgende project ook mee bezig: kentekenplaatverlichting doet het niet aan 1 kant en het is niet het lampje.... bummer.
Ik heb de boel al open, maar het is niet de bedrading bij het scharnier, daar is zowaar niets aan te zien.
Massa heb ik wel, dus ergens is de las van de voeding gaar. Dat eerst maar opzoeken en fixen.
 #29007  door Gert

Ik had het mis! Probleem zat toch bij het scharnierpunt. Er waren zelfs drie draden doormidden. Meteen alles even in orde gemaakt en de route van de bekabeling wat soepeler gemaakt. Standaard zit het best strak namelijk als de klep op een bepaald punt staat. Ook weer gefixt.

Nu de kachel nog, ik merk dat de kachelkraan niet optimaal meer werkt.
 #29014  door Gert

Het duurde even maar ondertussen de spullen binnen. Bij Ali verkopen ze een revisie set voor de waterkraan maar omdat het altijd spannend is om ali spullen te gebruiken ook maar een hele waterkraan besteld. Revisie set is iets van 15 euro en de klep zelf is daar iets van 6 tientjes.

Er zit een een extra waterpomp bij de klep voor de doorstroming van de kachel.
Die pomp is niet meer leverbaar maar na enig zoekwerk blijkt een Bosch pomp nagenoeg te passen.

Verse kraan en pomp.
Afbeelding

Voordat ik aan het avontuur begon de kraan en pomp even getest zodat ik zeker weet dat ze werken.

Daarna de oude kraan uit de auto gemarteld. Ik had het ooit al eens vaker gedaan maar het was me niet bijgebleven dat dit zo'n klus is nog. Het ding woont gewoon bovenin de motorruimte maar je komt niet bij de onderste kachelslang, bovendien moet de draadboom aan de kant plus goot.

Afbeelding

Omdat ik graag spullen repareer, de kraan opengetrokken en getracht te reviseren.
De ali spullen passen wel, maar ik had een kit zonder de plunjers en toen ik de boel weer in elkaar had zat er toch iets niet goed.
Als ik de klep activeer dan was er een kleine lekkage en dat wil ik niet.
Dus ik heb een setje met plunjers besteld om te kijken of ik mijn oude klep goed krijg, die kit is onderweg nu.
Wellicht dat de ali rubbers alleen met de ali plunjer werkt, geen idee, daar kom ik nog wel achter.

Afbeelding

Het pompje was echt stuk. Er zat ook een stuk pakking voor de uitlaat van de pomp dus de flow door de kachelradiator is een hele tijd niet best geweest.

Afbeelding

Aldus de ali pomp maar klaargemaakt en geïnstalleerd.

Afbeelding

De Bosch pomp is iets dunner dan de originele pomp dus dat vergde enige aanpassing maar simpel op te lossen.
Met installeren bleek dat de stekker van de Bosch aan de achterkant zit en van BMW niet. Dus toen ik de boel bijna klaar had bleek ik de boel net niet vast te kunnen zetten. Alleen op te lossen door de boel weer los te martelen en het pompje een paar centimeter opschuiven in de klem.
Nadat ik dat gedaan had paste het wel en met testen weer een prettige warme kachel binnen. :D
 #29017  door P.K.

Mooi klusje van die waterpomp.
Gert schreef:na enig zoekwerk blijkt een Bosch pomp nagenoeg te passen.
Misschien handig voor ons om het onderdeelnummer van die pomp te melden dan :lol:
 #29018  door Gert

Inmiddels wat meer getest.
Op Ali is een kit verkrijgbaar om de waterkraan te reviseren. Eentje zonder en eentje met plunjers.
Deze bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com/item/10050068 ... in_prod%3A

De seals welke het kanaal af moeten dichten in combinatie met de plunjers doen het niet. Die blijft lekken, dus waardeloze kit.

Maar, er is een kit met plunjers, die doet het wel. Het vervelend is dan weer dat de asjes van deze plunjers te dik zijn om in de standaard buisjes van de waterklep te kunnen. Dus die moest ik eerst is dunner schuren. Daarna werkte het prima. Of ik nu rommel met de oude seals/plunjers of seals van deze kit, dat maakte niet uit. Ze doen het allemaal.

https://nl.aliexpress.com/item/10050093 ... in_prod%3A

Maar, afhankelijk van het moment, heb je ook complete waterkleppen op Ali voor een tientje of 4 tot 6. Deze zit momenteel in mijn auto en die werkt prima. Maar mocht die vroegtijdig crashen dan heb ik altijd mijn gereviseerde standaard waterklep nog.

https://nl.aliexpress.com/item/10050093 ... in_prod%3A

Voor die circulatiepomp heb ik een Bosch, zoeken op:
BOSCH 0 392 020 034 Watercirculatiepomp, standkachel

https://www.google.com/search?q=BOSCH+0 ... nt=gws-wiz
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14