Nou, toch maar even door de zure appel heen gebeten en begonnen met slopen. Het originele M5 metertje was toch stuk, dus in principe niets te verliezen.
Eerst een (80 liter) metertje van Erik gescoord met een witte wijzer om te testen. Deze was redelijk simpel te ontleden. Het motortje aan de achterkant van het metertje zit met een klem vast. Kwestie van klem weg en het wijzertje, met gepast aandringen, verwijderen.
Helaas was de M5 meter niet voorzien van zo'n klemmetje, maar deze zit geschroefd. Rest dus niets anders dan de wijzer verwijderen en het plaatje los snijden.
Welnu het wijzertje was er niet af te krijgen, dus even op internet gesnuffeld. Daar zag ik dat je de wijzer tot de aanslag moet draaien en dan doordraaien, dan valt ze er gewoon af... tsja.
Vervolgens het plaatje weghalen/snijden en dan komen er twee schroefjes bloot te liggen.
Schroefjes losschroeven en dan pak je het motortje er zo af. Volgens internet zijn alle motortjes van alle klokken gelijk. En als ik even de toerenteller bestudeer dan ziet dat er inderdaad zo uit.
Afijn, ik heb het motortje van de meter van Erik gebruikt, die leek nog prima te werken, en de boel weer in elkaar gezet.
Daarna prik erop, want het is toch altijd weer spannend of het gaat werken, maar dat viel weer mee.
Sorry voor het bewegen van de foto, maar je snapt het wel:
Tot nu toe werkt het nog steeds... pfwoei.