E34Forum.nl

Handleidingen, Elektrische schema's, Reparatie voorbeelden, ...
 #5240  door Frank87

Ik kreeg een foutmelding van Carsoft over de aux waterpomp. Theo had er nog een uit een sloper dus die heb ik gemonteerd. Je vindt de aux waterpomp aan de bestuurszijde vlak voor de paravan onder de motorkap. Er zit een zwart kunststof plaatje overheen.

Benodigd Gereedschap:
- Steeksleutel 13
- Platte schroevendraaier of dop 6 voor slangklemmen
- Torx bitjes met schroefadapter of torx schroevendraaiers

Het is een eenvoudige klus maar er moet wel wat gewrongen worden met kunststof

Verwijder de kap bovenop door deze gewoon voorzichtig naar boven toe te trekken.

Afbeelding

Gebruik nu steeksleutel 13 om drie moeren los te draaien en til de hele assembly van de uitstekende draad af.

Afbeelding

Kijk nu goed naar het slangennetwerk, je ziet de aux pomp al zitten.

Afbeelding

Wring de hele assembly uit het frame waar het aan geschroefd is. Je ziet nu duidelijk dat de aux waterpomp er aan hangt en met een klem vastzit aan de unit. Zie foto

Afbeelding

Twee slangen zitten aan de aux waterpomp vast. Schroef de slangklemmen losser en trek de slangen van de aux waterpomp af. Hier kan koelvloeistof uit komen. Bij mij was het systeem leeg door het gebruik van perslucht bij het vervangen van een waterpomp. Komt er koelvloeistof uit, gebruik dan een lap en stop de slangen dicht. Klem de slangen ergens weg.

Een torx schroef houdt de aux waterpomp vast aan de unit. Deze schroef je los. De klem zal dan losser komen te zitten en de aux waterpomp kan van de unit af.

Afbeelding

Volg nu de stekker van de aux waterpomp en klik deze los.

Afbeelding

Pak nu de nieuwe aux waterpomp, plaats deze zoals de vorige zat en schroef de klem met de torx schroef weer vast.

Smeer nu de binnenkant van de twee slangen in met wat vaseline, plaats ze op de nieuwe aux waterpomp en klem ze vast met de slangklemmen. Indien de klemmen zijn vergaan, gebruik dan nieuwe.

Als de slangen goed vast zitten en de aux waterpomp ook goed vast zit aan de unit, manoeuvreer je de hele assembly weer terug op zijn plek met de drie openingen door de draden heen. Je schroeft nu weer de 3 moeren maat 13 terug.

Het plastic kapje plaats je terug door het gewoon er op te klikken.

Of dit mijn error code weg gaat halen, weet ik niet. Wel loopt dit pompje beter dan de oude. Als ik 12v aansluit... loopt deze een stuk feller en sneller.
 #5249  door ivo

Vaak loopt het asje of de schoepen van de pomp eraf. Of de schoepen breken, beetje zelfde verhaal als wat je met die eerste waterpompen had.

Ik heb ook vaak gewoon weggelaten omdat een gebruikte vaak ook hetzelfde probleem had en ik een nieuwe te duur vond...